چرا پراید محبوب عراقی‌ها است؟

۲۶م دیماه ،

چرا پراید محبوب عراقی‌ها است؟

بازار عراق از آن دسته بازارهایی است که به سبب تقاضای بالا، خودروسازان بسیاری را جذب خود می‌کند. بر همین اساس علاوه بر خودروسازان ایرانی شرکت های چینی و آمریکایی نیز در بازار این کشور حضور دارند که حضور آنها سبب نشده است مشتری‌های عراقی در بین مدل‌ها و برندهای موجود، پراید را ترجیح ندهند. اما سبب استقبال مردم عراق از پراید چیست؟

به نقل از دنیای اقتصاد، بنا بر آمارهای گمرک، استقبال عراقی‌ها از پراید به اندازه‌ای بوده که منجر به صعود آمار صادراتی خودرو در کشور شده است. خودرویی که بعضی معتقدند مشتری‌های عراقی تنها به سبب ارزان بودن آن به سراغش می‌روند.
اما بر اساس بررسی‌های انجام شده دیده می‌شود که برندهای ارزان‌تر از پراید X100 در بازار عراق هنوز نتوانسته‌اند بازار این خودرو را در عراق کساد کنند، چرا که بنا بر یک نظر سنجی انجام شده از بین مشتریان این خودرو، کیفیت خودروی مذکور مورد قبول مشتری‌های عراقی قرار گرفته است. از طرفی قطعات یدکی ارزان، تطابق با آب و هوای گرم، مقاومت در جاده‌های بی‌کیفیت عراق و همچنین سادگی در تعمیرات سبب شده این خودرو در کشور عراق به عنوان دلار روز معروف شود، زیرا هر لحظه‌ای که مشتریان بخواهند می‌توانند این خودرو را به پول نقد تبدیل کنند. اما قیمت یک خودرو X100 یا همان پراید خودمان در عراق برابر با۷ هزار دلار است که اگر بخواهیم با دلار ۳۰۰۰ تومان حساب کنیم حداقل قیمت فروش آن در کشور عراق دو برابر قیمت فروش داخلی این خودرو می‌شود. پس فقط قیمت رقابتی فعلی در بازارهای صادراتی نمی‌تواند تنها عامل استقبال از پراید در بازار این کشور باشد. از طرفی احتمال وجود رانت سیاسی برای صادرات گسترده این خودرو به عراق هم با وجود حساسیت‌های سیاسی و جناحی که گاهی ایرادهای خودروهای ایرانی را نسبت به سایر خودروها بیشتر جلوه می‌دهد، برخوردن به موانعی چون توقف هفتاد و دو ساعتی خودروها در مرز، محدودیت‌های جاده‌ای، کمبود دبل تک‌های حمل خودرو و هزینه‌های خاص در مرز ایران این شائبه را نیز از بین می‌برد.

سه شنبه ۲۶ دى   ۹:۳۸

منبع:عصرخودرو
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.