چرا پیامک فارسی ارزان‌ شد؟

 
شاید تاکنون برای شما هم اتفاق افتاده باشد که در آخر ماه با هزینه بالای قبض تلفن همراه خود مواجه شوید و در نتیجه به دنبال راهی برای کم شدن هزینه‌های تلفن همراهتان باشید.

به گزارش ایسنا، در سال‌های اخیر، فرستادن پیامک و صحبت‌های ضروری از طریق پیام کوتاه مورد استقبال بیشتری از سوی مشترکان قرار گرفته و روزانه هر مشترک تلفن همراه پیامک‌های زیادی ارسال می‌کند، اما شاید یکی از راه‌حل‌های کاهش هزینه‌های قبوض، ارسال پیامک به زبان فارسی باشد.

چند سال پیش بود که تغییر تعرفه پیامک به خبر داغ رسانه‌ها تبدیل و این موضوع از سوی مسوولان عنوان شد که در راستای فرهنگ‌سازی برای گسترش زبان فارسی در فضای مجازی، تعرفه پیامک انگلیسی گران و تعرفه پیامک فارسی ارزان‌تر می‌شود و پس از تصویب کاهش تعرفه پیامک تلفن همراه به زبان فارسی در چند سال گذشته، مشترکان دو اپراتور تلفن همراه نسبت به ارسال پیامک‌های فارسی ترغیب شدند چرا که ارسال پیامک فارسی ارزان‌تر از پیامک به زبان لاتین محاسبه می‌شد.

شرکت ارتباطات سیار در اعلام تعرفه‌های مکالمه و سرویس‌های ویژه این شرکت برای مشترکان اعتباری خود، ارسال پیامک را از سرویس‌های ویژه‌اش خوانده و گفته است: ارسال پیام کوتاه به زبان فارسی با تعرفه ۱۰۶ ریال به ازای هر صفحه و پیام کوتاه به زبان انگلیسی به ازای هر صفحه ۲۶۴ ریال محاسبه می‌شود.

همچنین برای مشترکان دائمی اپراتور اول تلفن همراه ارسال پیامک فارسی به ازای هر صفحه ۸۹ ریال و ارسال پیامک انگلیسی نیز به ازای هر صفحه ۲۲۲ ریال در نظر گرفته شده است.

اما شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل که از ۱۶ خرداد ۱۳۸۹ بهای پیام کوتاه خود را کاهش داد، اعلام کرد که بر اساس این کاهش بها، مشترکانی که از حروف فارسی برای ارسال پیام کوتاه خود استفاده می‌کنند، از تعرفه‌های کاهش یافته بهره‌مند خواهند شد.

بنا بر این طرح، در صورتی که بخش عمده متن هر پیام کوتاه ارسالی از سوی مشترکین حاوی حروف فارسی باشد، هزینه ارسال هر پیام کوتاه برای تمامی سیم کارت‌های دائمی و اعتباری از ۱۶۰ ریال به ۱۰۰ ریال کاهش دارد. تا پیش از آن هزینه ارسال هر پیام کوتاه داخل شبکه و خارج شبکه ایرانسل معادل ۱۶۰ ریال بوده است.

به گزارش ایسنا، پیا‌مک‌هایی که فقط حاوی علامت سوال یا هر نوع علامت دیگر باشند، بسته به زبان گوشی‌ها، تعرفه‌ی متفاوتی دارند؛ به عنوان مثال مشترک زمانی که می‌خواهد پیامکی فقط حاوی علامت ارسال کند، زبان گوشی‌اش فارسی باشد، پیامک او فارسی محاسبه شده و زمانی که زبان گوشی او لاتین باشد، پیامکش لاتین محاسبه می‌شود.

اگر زبان گوشی‌ مشترک فارسی باشد، پیامک، فارسی محسوب شده و زمانی که زبان گوشی لاتین باشد، پیام او لاتین محاسبه می‌شود و پیام‌هایی که با حرف فارسی شروع شده و با شکل و یا عدد همراه باشد هم فارسی محاسبه می‌شوند.

لینک ثابت || اضافه شده توسط آرش کریم بیگی|| نسخه قابل چاپ || بازگشت به صفحه اصلی || آرش کریم بیگی

اخبار ICT در ایستنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.