چرا کودکان حساس و باهوش بیشتر دچار کابوس می شوند؟

وحشت شبانه در زمینه واکنشهای هیجانی ناخودآگاه به محیط ناآرام خانواده ایجاد می شود.

دکتر محمد زارع نیستانک در گفتگو با خبرنگار بهداشت درمان  باشگاه خبرنگاران با اشاره به اینکه اختلال در خواب کودک ممکن است به صورت کابوس تظاهر کند گفت: در این حالت کودک به علت دیدن خوابهای ترسناک از خواب بیدار شده و معمولا قسمتی از خواب را که باعث هراس او شده به خاطر می آورد.
 
وی در ادامه افزود:‌ در برخی موارد مشاهده برنامه های ترسناک تلویزیون موجب این گونه کابوسها میشود، این اختلال در سنین ۶-۴ سالگی شایعتر است.  
 
این دکترای روانشناسی کودکان یادآور شد: کودکان حساس و باهوش بیشتر دچار کابوس و خوابهای ترسناک می شوند و این خود نشان میدهد که تا چه اندازه عوامل نامساعد محیطی میتواند این کودکان را تحت تاثیر قرار دهد.
 
دکتر زارع نیستانک وحشت شبانه را یکی دیگر از اختلالات خواب در کودکان عنوان کرد و افزود: وحشت شبانه  منحصر به زمان طفولیت بوده و در هنگام بلوغ از بین می رود، در این حالت کودک به طور ناگهانی از خواب عمیق به بیداری نسبی می رسد.، در اغلب  موارد کودک در رختخواب خود می نشیند و ممکن است فریاد کشیده و تقاضای کمک کند.کودک مبتلا، عرق کرده و به اطرافیان و اشیاء پیرامون خود توجهی ندارد.این وضعیت اغلب بین پنج تا ده دقیقه طول می کشد و بعد از پایان آن کودک مجددا به خواب رفته و صبح روز بعد چیزی به خاطر نمی آورد.
 
این دکترای روانشناسی کودکان  گفت: وحشت شبانه در زمینه واکنشهای هیجانی ناخودآگاه به محیط ناآرام خانواده ایجادشده و اغلب در کودکان فعال،باهوش و مضطرب دیده می شود./عط


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.