چقدر در صف بنزین می‌ایستید؟

۲۸اردیبهشت،

طبق استاندارد‌های جهانی مدت انتظار هر خودرو برای سوخت‌گیری در جایگاه کمتر از پنج دقیقه است، شما چقدر از زمان خود را در جایگاه‌های سوخت صرف می‌کنید؟

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ؛ در ایران به ازای هر پنج هزار خودرو بنزین و گازوئیل سوز یک جایگاه سوخت و به ازای هر ۱۶۰۰ خودرو گازسوز یک جایگاه سی.ان.جی وجود دارد که مدت انتظار برای سوخت‌گیری در این جایگاه‌های سوخت مایع را به ۱۵ تا ۲۰ و سی.ان.جی میانگین بین ۵۵ تا یک ساعت رسانده است.

گفته می گردد یکی از دلایلی کمبود جایگاه‌های عرضه‌ی سوخت در کشور اقتصادی نبودن جایگاه‌داری در ایران است؛ در حال حاضر درآمد جایگاه‌داران شامل کارمزدی است که به نقل از مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران هزینه جایگاه‌های سوخت کشور را پوشش نمی‌دهد.

نرخ کارمزد جایگاه داران باید متناسب با شرایط اقتصادی کشور سالانه افزایش یابد، اما به سبب کمبود منابع مالی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران کارمزد جایگاه‌داران سوخت در دو – سه سال اخیر افزایش نداشته است.

 البته طرحی مبنی بر جایگزین شدن حق‌العمل کاری به جای کارمزد مدت‌ها است مطرح شده است که می‌تواند مشکل اقتصادی جایگاه داران را حل کند بدون آنکه هزینه‌ای به دولت تحمیل شود. در این طرح افزایش دستمزد جایگاه‌داران توسط مصرف‌کننده سوخت پرداخت می‌شود.

 در صورت اجرای طرح حق‌العمل‌کاری به جای کارمزد در جایگاه‌های سوخت، علاوه بر بهبود سرویس‌دهی جایگاه‌های به مردم، درآمد جایگاهداران نیز افزایش می یابد.

اما متاسفانه این طرح که بعد از مدت‌ها در دولت و بین دستگاه‌های متفاوت دست به دست و بررس شد در مجلس به در بسته خورد.  

مشکل دیگری که جایگاه‌داران با آن مواجهند صادر‌نشدن مجوز برای فعالیت‌های تجاری در کنار جایگاه‌داری است. این در حالیست که در کشورهای دیگر مجوز فعالیت تجاری در جایگاه‌ها صورت رایگان صادر می گردد.

گران‌بودن قیمت زمین در شهرهای بزرگ نیز سبب دیگری است که کلان‌شهرها را با کمبود جایگاه سوخت مواجه کرده است. البته شرکت ملی پخش برای حل این مشکل ساخت جایگاه‌های کوچک مقیاس و سیار را در برنامه دارد.

مظلومی با اعلام این ‌که طرح توسعه جایگاه‌های با ابعاد کوچک با هدف کاهش هزینه‌های ساخت جایگاه عرضه سوخت در دستور کار قرار گرفته است گفت: این جایگاه‌ها در حداقل مساحت (۵۰ تاصدمتر) ساخته می‌شود و هزینه‌ زمین که صلی‌ترین مشکل ورود سرمایه گذاران به این بخش است را کاهش می‌دهد.  

به گفته وی اگر تاییدیه ساخت جایگاه‌های سیار درکلانشهرها صادر شود می‌توان از طریق این نوع جایگاه‌ها نیز نیاز به جایگاه سوخت را تامین کرد.  

از سوی دیگر با توجه به این ‌که قیمت زمین در شهرهای بزرگ بسیار بالا است و هزینه‌های بخش خصوصی برای ورود به ساخت جایگاه بسیار است سرمایه‌گذاران از ساخت جایگاه در داخل شهر استقبال نمی‌کنند به همین سبب بعضی جایگاههای تازه در خارج و حومه شهر ساخته شد که عملا به سبب دور از دسترس‌بودن بازدهی مطلوبی نداشت.

بر این اساس مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش و فرآورده‌های نفتی ایران همچنین از ایجاد محدودیت برای ساخت جایگاه در خارج از شهرها خبرداد و گفت: برای آن ‌که انگیزه‌ای برای صاحبان جایگاه‌های فعلی ایجاد شود ساخت بی رویه جایگاه در خارج از شهر که در حال حاضربه صورت قارچ گونه در حال رشد است متوقف خواهد شد.

منبع: ایسنا


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.