چند برابر شدن جذب نیروهای بومی در نیروگاه اتمی بوشهر/ کلید طلایی منطقه در دست ایران

فروردین ۱۴۰۳

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: در پی انتقال بهره‌برداری نیروگاه اتمی بوشهر به ایران و خروج نیروهای روسی جذب نیروهای بومی ایران در این نیروگاه چندین برابر خواهد شد.

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران اعزامی به بوشهر، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در بوشهر پس از پایان مراسم امضای گواهینامه انتقال مسئولیت بهره‌برداری نیروگاه اتمی بوشهر به بهره‌بردار ایرانی با حضور در جمع خبرنگاران، بار دیگر به اصل غنی‌سازی تأکید کرد و گفت: یک سری اصولی است که ما به آن پایبند هستیم و اصل غنی سازی یکی از این اصول است. 

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران طبق مفاد ام.پی.تی اساسنامه آژانس بین المللی انرژی اتمی به هیچ از حق غنی سازی خود عدول نخواهد کرد. 

رئیس سازمان انرژی اتمی تأکید کرد: اینکه جمهوری اسلامی ایران بخواهد به صورت داوطلبانه و یا اینکه در چه مرحله‌ای و در چه سطحی غنی سازی کند مسئله ای است که باید مورد گفتگو قرار گیرد. 

وی تأکید کرد: آنچه مسلم است اینکه غنی سازی حق جمهوری اسلامی ایران بوده و ما به هیچ عنوان از حق حاکمیتی خودمان عدول نخواهیم کرد. 

صالحی در ادامه و در پاسخ به این پرسش باشگاه خبرنگاران،درباره اینکه آیا همزمان با تحویل بهره‌برداری نیروگاه اتمی بوشهر، تعداد کارکنان روسی در این نیروگاه کاهش پیدا خواهد کرد یا خیر گفت: قطعا تعداد نیروهای روسی که در این نیروگاه مشغول به کار می باشند کمتر می‌شود اما دقیقا تعداد آن را نمی‌دانم. 

وی افزود: چون تلاش می‌کنیم و امید داریم در آینده‌ای نه چندان دور شاهد کلنگ زنی نیروگاه‌های جدید باشیم سعی خواهیم کرد از این کارشناسان استفاده کنیم. 

رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به پرسش دیگر باشگاه خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا جذب نیروهای بومی در نیروگاه اتمی بوشهر با خروج نیروهای روسی افزایش پیدا کرد یا خیر گفت: جذب نیروهای بومی در این نیروگاه افزایش پیدا خواهد کرد و تعداد جذب نیروها به تعداد واحدهایی جدیدی است که ایجاد خواهیم کرد. 

وی تصریح کرد: چندین هزار نفر از نیروهای بومی در صنعت کشور به کار گرفته خواهد شد و ما شاهد چندین هزار کارشناس خارجی خواهیم بود یعنی یک بوشهر را تبدیل به یک کارگاه بزرگ صنعتی خواهیم کرد. 

صالحی در ادامه گفت: امیدواریم هر چه زودتر شاهد این موضوع باشیم. 

معاون رئیس جمهور در ادامه به سفر حجت الاسلام والمسلمین دکتر روحانی به نیویورک و مذاکرات احتمالی به طرف‌های غربی اشاره کرد و گفت: طبق خبرهای رسیده امروز آقای ظریف با خانم اشتون قرار بود ملاقات‌هایی داشته باشند که این موضوع مصادف شده است با تحویل موقت نیروگاه اتمی بوشهر. 

وی افزود: این تقارن را مبارک می‌دانیم ولی هیچ موضوع از پیش تعیین شده‌ای وجود نداشته است. 

صالحی تأکید کرد: به آینده مذاکرات خوشبین هستم و امیدوارم طرف مقابل متوجه باشد که چه فرصت گرانبهایی ایجاد و از این فرصت به نحو احسن استفاده کند. 

رئیس سازمان انرژی اتمی خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره آمادگی خودش را برای یک برون رفت برد-برد از بن‌بست اعلام کرده و همانطور که مسئولین محترم ما گفته‌اند و مقام معظم رهبری نیز تأکید داشتند یک جمهوری متمدن هوشیار باتجربه و صلح دست است که به دنبال ثبات و امنیت در منطقه بوده و اگر وارد مذاکره شویم بر این مبنا خواهد بود. 

صالحی تأکید کرد: ما به دنبال ثبات منطقه هستیم و بهترین تعامل را با جامعه  بین المللی می‌خواهیم و برای جامعه بین‌المللی همواره به عنوان یک عنصر مؤثر در منطقه به گونه‌ای عمل کردیم که در ادامه‌ی صلح و همدلی در یک فضای برادرانه قرار بگیرد. 

وزیر سابق امور خارجه کشورمان تأکید کرد: ما تلاش خود را کرده‌ایم و باید طرف خارجی به این جمع بندی رسیده باشد که فکر می کنم به این جمع بندی رسیده است. 

صالحی افزود: در حال حاضر ایران بدون هیچ غلوی قدرتمندترین کشور منطقه است و کلید طلایی منطقه دست ایران است. 

وی افزود: ایران با حماسه سیاسی که در انتخابات سال جاری خلق شد نشان داد ملت و دولت از یک سنخ می باشند و دولت جمهوری اسلامی ایران برآمده از اراده ملت است و دو تا نیستند بلکه یکی می باشند یعنی دولت ما ادامه‌ ملت ما است، بنابراین چنین کشوری در دنیا بی‌نظیر است. 

وی افزود: چنین کشوری یک کشور مقتدر بوده اما اهل تعامل و تفاهم، همکاری بوده و امیدوارم طرف مقابل این پیام را گرفته باشد. 

انتهای پیام/

 

 

  

   

 


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.