چند سوال و جواب مفید درباره ی احکام روزه

عکس

روزه با شرایط و آدابش، در حقیقت موانع سر راه تکامل را برمی دارد، و دست اندازهای حرکت را صاف می کند، نیت انسان را خالص، نیرومند و محکم می نماید، و در نتیجه طاغوت نفس را نابود کرده، و الله و حکومت الله را بر سراسر وجود انسان مستقر می سازد . در پرتو روزه صحیح، انسان مظهر خدا می شود، و عظمت خدا در انسان متجلی می گردد . این است معنای ضیافت و مهمانی خدا، که ذات پاک او، چنین انسانی را به مقام قربش می پذیرد، و از چنین شخصی پذیرایی می کند، در حدی که به فرموده رسول خدا (صلی الله علیه و آله) در خطبه شعبانیه «و انفاسکم فیه تسبیح و عملکم فیه مقبول; نفس های شما در ماه رمضان، ذکر خدا است و عمل شما در این ماه، مورد قبول خداوند است. »

به امید آن که روزه داران، از برکات بی شمار این ماه استفاده کنند، تا به بهره کافی و وافی نایل گردند.

در این مجال پاسخ بعضی پرسشهای خود را در باب روزه و روزه داری از مراجع عظام جویا می شویم:

سۆال: جوانی هستم که در اوائل بلوغ در ماه رمضان قبل از ظهر استمناء کرده و سپس غسل می نمودم و یقین داشتم که اگر قبل از ظهر غسل کنم، روزه ام صحیح است و چون احتمال اشتباه هم نمی دادم، مسأله را از کسی سۆال نکردم، اکنون وظیفه من از نظر قضا و کفاره آن روزه ها چیست؟

جواب: اگر جاهل به حکم بوده اید به حدّی که احتمال باطل شدن روزه را هم نمی دادید به نظر برخی از مراجع کفاره ندارد (ولی قضا دارد). (ر.ک: توضیح المسائل ۱۲ مرجع، ج ۱، ص ۱۰۱۳، س۷۹۲)

سۆال: یک نفر در ماه رمضان به سبب فعل حرام روزه اش را باطل کرده و نمی دانسته که آیا به سبب این فعل حرام، روزه باطل می شود یا نه؟ حال وظیفه چیست؟

جواب: اگر جاهل مقصّر است بنابر احتیاط باید علاوه بر این که روزه را قضا نماید، کفاره جمع بدهد. (ر.ک: استفتائات امام خمینی (ره)، ج ۱، ص ۳۱۲، س ۲۸)

سۆال: زنی که معمولا حیض می شود ولی از قرص جلوگیری از حیض استفاده کرده تا روزه اش را نخورد آیا صحیح است یا خیر؟

جواب: اگر با خوردن قرص حیض بند آمده روزه صحیح است.

(ر.ک: استفتائات امام خمینی (ره)، ج ۱، ص ۳۱۶، س۳۹)

سۆال: اگر کسی بیمار باشد آیا پس از خوب شدن باید روزه قضا را به جای آورد؟

جواب: بلی باید قضای روزه ها را بگیرد. (ر.ک: توضیح المسائل ۱۲ مرجع، ج ۱، ص ۹۸۴، م ۱۷۰۴)

سۆال: اینجانب در سال گذشته نمی دانم چند روز از روزه هایم قضا شده است و هم چنین نمی دانم که قضای هر سال را باید تا رمضان سال بعد ادا کرد، حال چه حکمی منتظر اینجانب است؟

جواب: هر مقدار که یقین دارید روزه قضا بر گردن شماست، قضا نمایید و بیشتر از آن واجب نیست. البته اگر به مقداری روزه بگیرید که مطمئن شوید بیش از آن بر عهده شما نیست مطابق احتیاط است. و برای هر روزه قضا که تا رمضان بعد تأخیر افتاده است یک مد طعام (۷۵۰ گرم گندم، آرد، برنج و…) به عنوان کفاره تأخیر به فقیر بپردازید. (ر.ک: استفتائات امام خمینی (ره)، ج ۱، ص ۳۳۳- ۳۲۶)

سۆال: اگر بخواهیم برای یکی از اعضای خانواده خود که از دنیا رفته روزه بگیریم باید چه میزان روزه گرفت؟

جواب: در غیر ماه مبارک رمضان، می توانید هر چه که بخواهید روزه قضا بگیرید. (ر.ک: استفتائات رهبری، ج ۱، ص ۳۳۵، س ۹۴)

طبقه بندی: مذهبی   |   تعداد بازدید: ۱۰۰ نفر   |   تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۰ مرداد
آخرین اخبار و جدیدترین مطالب در مورد , رمضان, روزه, روزه قضا, نماز, کفاره


مجله اینترنتی عکس ، دانلود اهنگ ، اس ام اس ، اخبار روز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.