چه طنزی بالاتر از اینکه من هم وارد طنز شده ام!

امیرحسین مدرس از اولین مجریان برنامه «نیمرخ» بود که حضورش در این برنامه، هم به دلیل متفاوت بودن ساختار برنامه و هم شیوه اجرا مورد توجه قرار گرفت. او بعد از «نیمرخ» در برنامه های مناسبتی زیادی حضور داشت و علاوه بر اجرا در زمینه بازیگری، شعر، موسیقی، خوانندگی و … هم به فعالیت پرداخت و شاید همین یکی از دلایل کمرنگ شدن حضورش در اجرای تلویزیونی باشد. مدرس مدتی است در رادیو صبا برنامه اجرا می کند اما به گفته خودش اصولا با طنز میانه ای ندارد و به خاطر سیستم اداری به رادیو صبا منتقل شده است.

امیرحسین مدرس اکنون در رادیو صبا صداپیشگی و گویندگی می کند. او در این شبکه برنامه هایی همچون «جدی بگیرید جدی نگیرید» که یک برنامه طنز است، «قند پارسی» و «قصه ی ظهر» صبا را اجرا می کند.

به اجبار وارد طنز شدم!

این مجری در گفت و گویی با ایسنا در پاسخ به اینکه چطور شد که وارد حیطه ی طنز و صداپیشگی شد؟ اظهار کرد: به اجبار!! در واقع اساس کاری که من انجام می دهم برنامه های کاملا جدی است و اصولا با طنز میانه ای ندارم. این هم خودش نوعی طنز است و چه طنزی بالاتر از اینکه من هم کار وارد این حیطه شده ام(با خنده).

او ادامه داد: به خاطر سیستم اداری به صبا منتقل شده ام. البته این را هم بگویم که من سابقه ی کار بازیگری داشته و دارم و در رادیو نمایش هم بوده ام. تجربه ی صحنه ی تئاتر و همین طور دوبله را هم دارم. بنابراین به نظر من مهم پایه و اساس کار است که درست باشد و من هم بعد از گذشت این همه سال با اینکه طبعم طنز نیست و علاقه مند نیستم اما این کار را هم انجام می دهم. البته هم اکنون در رادیو صبا سه برنامه دارم که قند پارسی و قصه ی ظهر جمعه کاملا جدی هستند و فقط برنامه ی جدی بگیرید جدی نگیرید است که درون مایه ی طنز دارد.

از مدرس پرسیدیم که چگونه می شود در رسانه ای مانند رادیو صبا که اساس طنز دارد، به دور از هجو یا لوث شدن کار، در عین حال مردم را خنداند؟ که پاسخ داد: این بحث، بحث بسیار دراز دامنی است و در چند جمله نمی گنجد. هر کدام از این مولفه ها برای خودش یک فصل دارد. همین طور تفاوت ها و مشترکاتی. اما به هرحال رسانه در ایران رسانه ی واحدی است که مجبور به رعایت خیلی چیزهاست.

علت شوخی های سخیف در طنزها چیست؟

وی درباره دشواری های ساخت برنامه های طنز خاطرنشان کرد: ابتدا باید بدانیم طنز چیست؛ طنز یعنی نقد، همراه با لبخند و انتقاد کردن از شرایط و کسانی که در قالب شوخ طبعی لبخند را بر لب مخاطب بیاورند. اما متاسفانه بارها به خاطر ظرفیت نداشتن و آگاه نبودن به مقوله ی طنز و کارکردش، افرادی بوده اند که برنتافته اند و رسانه مجبور به حذف آن برنامه شده است. لذا شرایط طنز کار کردن سخت است. این را هم بگویم که هر کسی جوک خوب می گوید، لزوما طنزپرداز خوبی نیست. با سابقه ای که من از طنز در سالهای پیش در رسانه سراغ دارم، تاثیرگذاری کمتری را شاهد بوده ام و این به خاطر محدودیت ها و عدم ظرفیت بعضی از افراد بوده است که به شوخی های سخیفی مثل باجناق و خواهرزن و … روی آورده اند که به نظر من انجام ندادن آن بهتر از انجام دادن آن است. باید تغییر ریشه ای و ساختاری انجام شود که آسان نیست و برای انجام آن راه سختی در پیش است.

مدرس در پاسخ به اینکه هم اکنون بجز کار در رادیو صبا،  مشغول چه کار دیگری است؟ اظهار کرد: هم اکنون چند سالی است که مشغول جمع آوری و تصحیح نسخ خطی و متون کهن هستم. همین طور پروژه ی جمع آوری متون مهجور و نسخ خطی ادبیات کلاسیک را در دست دارم که شاید ۹۹ درصد مردم و حتی قشر دانشگاهی بی خبر از آن هستند. یکی از این متون، آماده ی چاپ بوده و نزدیک به هزار صفحه است که در حوزه های مختلف اعم از موسیقی، عکاسی، شعر، خوشنویسی و ادبیات است.

دوست دارم مرا به عنوان یک آدم بی آزار به یاد بیاورند

وی در پاسخ به اینکه ترجیحش کدام زمینه از فعالیت هایی است که پیشتر آنها را تجربه کرده است؟ اظهار کرد: من اصولا همه ی کارهایی را که انجام داده ام دوست داشته و دارم. اما در هر دوره ای فضا مناسب انجام یک فعالیت است. یک وقت هایی اجرا در تلویزیون یا بازیگری، وقتی دیگر در عرصه ای دیگر. خیلی نمی شود مشخص کرد که کدام بر دیگری برتری دارد و اصلا بحث اولویت بندی نیست. هم اکنون و در شرایط کنونی ترجیح من این است که مشغول کارهایی باشم که به نظرم مهمتر هستند.

این بازیگر در پاسخ به اینکه در آینده دوست دارد مردم او را با کدام یک از فعالیتهایش به یاد بیاورند؟ اظهار کرد: دوست دارم فقط من را به عنوان یک آدم بی آزار به یاد بیاورند.

برنامه ی طنز «جدی بگیرید جدی نگیرید» از شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۴:۲۰ با گویندگی و صداپیشگی امیرحسین مدرس به روی آنتن شبکه ی رادیویی صبا می رود.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.