چگونگی افزایش کارایی اتاق مبادلات ارزی

شبکه ایران/ در حالی که قیمت ارزهای‌های خارجی به رقمی بی‌سابقه در بازار آزاد رسیده است، محمود بهمنی رئیس‌کل بانک مرکزی دیروز با حضور در مرکز مبادلات ارزی گفت: «دلیلی ندارد شاهد افزایش قیمت ارز باشیم. بازار تا حدودی در حال مقاومت است ولی قطعا‌ به زودی این مقاومت درهم خواهد شکست‌ چون ما با پشتوانه ارزی قوی وارد این مرکز شده‌ایم.»
مرکز مبادلات ارزی راهکاری است که برای جلوگیری از نوسانات قیمت ارزهای خارجی از هفته گذشته دایر شده است.
محسن بهرامی ارض اقدس، رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی در مورد راه اندازی این اتاق و انجام معاملات ارزی در آن می گوید:‌ اتاق معاملات ارزی در چند روز که راه اندازی شده چند کارکرد متضاد داشته که با حذف آن ها تعیین قیمتی ثابت برای ارز امکان پذیر خواهد بود.
به گفته ارض اقدس در این اتاق راهی برای تامین ارز کالاهای اولویت دار کمتر از نرخ بازار آزاد باز شده است که این نکته مثبتی برای کنترل قیمت این کالا هاست.
ارض اقدس ادامه می دهد: اما از طرفی دیگر اختلاف قیمتی که الان بین مبادلات ارز در این اتاق و بازار آزاد وجود دارد بیشتر از فاصله قیمتی است که بین ارز مرجع و ارز بازار آزاد وجود داشت در حالی که یکی از کارکردهای راه اندازی این اتاق حرکت به سمت ارز تک نرخی است.
رییس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی می افزاید: همچنین قرار بود قیمت ارز در این اتاق ۲ درصد کمتر از حاشیه بازار باشد در حالی که این اختلاف قیمتی در حال حاضر بیشتر از این مقدار است.
به گفته ارض اقدس یک تناقض دیگری که این اتاق ایجاد کرده این است که با حضور صاحبان ارزهای دولتی مثل شرکت ملی نفت،‌پتروشیمی و … ارزی که در گذشته در بازار آزاد بود متوقف شده و این بازار راه خود را طی می کند.
وی پیشنهاد می کند: سیاستی پایدار ایجاد شود تا بازار ارز از بلاتکلیفی و جو روانی که بر آن حاکم شده رها شود.
پایان مطلب/
 


شبکه ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.