چگونگی برخورداری از سطح اشغال بیش از ۳۰ درصد در باغات

۰۱م آذر ،

Alireza sotakbar (2 of 23).jpg

مدیرکل قوانین و مقررات شهرداری تهران با تشریح جزئیات مربوط به ضوابط قانونی ساخت و ساز در باغات، دربارهٔ نحوه برخورداری سطح اشغال بیش از ۳۰ درصد در باغات توضیح داد.

شکری در گفت‌وگو با خبرنگار «شهری» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان اینکه به طور کلی تشخیص نوعیت زمین به لحاظ باغ بودن بر عهده کمیسیون ماده ۱۲ قانون زمین شهری است، گفت: با این وجود به منظور صدور پروانه ساختمانی، مرجع تشخیص نوعیت زمین، کمیسیون ماده ۷ است.

وی با اشاره به اینکه سطح اشغال در باغات ۳۰ درصد پیش‌بینی می‌شود، اظهار کرد: در مورد سایر اراضی که باغ نباشند، سطح اشغال پایه ۶۰ درصد در نظر گرفته می‌شود.

به گفته شکری، در سند ملک، نوعیت زمین بر اساس نظر کمیسیون ماده ۱۲ قانون زمین شهری قید می‌شود، اما در عین حال با توجه به اینکه میزان سطح اشغال و تراکم در باغات با سایر اراضی متفاوت است، تشخیص نوعیت زمین از حیث حقوق شهروندی اهمیت دارد و بر عهده کمیسیون ماده ۷ است.

مدیرکل قوانین و مقررات شهرداری تهران خاطرنشان کرد: مرجع رسیدگی به اعتراضات در مورد تشخیص نوعیت زمین، شورای شهر است. البته به نظر می‌رسد چنانچه کسی به نظر شورای شهر هم اعتراض داشته باشد، می‌تواند به دیوان عدالت اداری مراجعه کند.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت موضوع تراکم در ساخت و ساز، اظهار کرد: با وجود اینکه تراکم پایه در باغات ۹ طبقه در سطح اشغال ۳۰ درصد است، اما ممکن است در بعضی از اراضی که باغ شناخته می‌شود، امکان سطح اشغال بیشتر بدون قطع درختان وجود داشته باشد؛ به طوری که محدوده‌ای از زمین فاقد درخت باشد.

شکری ادامه داد: در این صورت سطح اشغال بیشتری به باغات تعلق می‌گیرد، اما از آنجا که به طور کلی ارتفاع کمتر ساختمان‌ها به نفع کالبد شهر است، در صورتی که سطح اشغال بیش از ۳۰ درصد به یک باغ اختصاص یابد، از ارتفاع طبقات کاسته می‌شود.

مدیرکل قوانین و مقررات شهرداری تهران دربارهٔ نحوه محاسبه تراکم در سطح اشغال بیش از ۳۰ درصد، توضیح داد: دراین صورت تراکم بر اساس فرمول ۳۰ درصد ضربدر ۹ طبقه محاسبه می‌شود. به عنوان مثال در صورتی که سطح اشغال ۴۵ درصدی به یک باغ اختصاص یابد، تراکم ساختمان به شش طبقه کاهش می‌یابد.

وی دربارهٔ نحوه رسیدگی به تخلفات ساخت و ساز در باغات، توضیح داد: به طور کلی تخلفات چه در حوزه سطح اشغال یا افزایش بنا و چه در حوزه نوعیت زمین و ساخت و ساز به لحاظ شهرسازی، فنی و معماری در کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری تهران بررسی می‌شود.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.