کاربران ایرانی اندروید از کاربران جهانی آن بروزتر هستند

کاربران ایرانی اندروید از کاربران جهانی آن بروزتر هستند

همان‌طور که می‌دانید از زمان معرفی سیستم‌عامل اندروید تا کنون، نسخه‌های مختلفی از آن عرضه شده است که گوگل طی بازه‌های زمانی خاص تلاش کرده تا بروز رسانی‌هایی را برای آن منتشر نماید. هر کدام از این نسخه‌ها دارای ویژگی‌ها و مشخصات خاصی هستند که نسبت به نسخه‌های پیشین، بهبود یافته‌اند. به‌عنوان مثال، در نسخه ۴.۱ اندروید که آن‌را با نام Jelly Bean نیز می‌شناسید، زبان فارسی به‌طور پیشفرض به این سیستم‌عامل اضافه شده است.

موضوع گستردگی استفاده از نسخه‌های اندروید، بیش از همه برای برنامه‌نویسان این پلتفرم اهمیت دارد چرا که با در نظر گرفتن آن می‌توانند برخی از نسخه‌های کم‌تر استفاده شده که امکانات اندکی را برای مانور اپلیکیشن‌ها در اختیار قرار می‌دهند، کنار بگذارند.

بررسی وبلاگینا در این زمینه نشان می‌دهد که میانگین استفاده از نسخه‌های جدیدتر اندروید در بین کاربران ایرانی نسبت به میانگین جهانی آن بالاتر است. به عبارتی دیگر، کاربرانی ایرانی اندروید نسبت به کاربران جهانی آن، از نسخه‌های بروزتر این سیستم‌عامل استفاده می‌کنند.

این آمار که توسط اپلیکیشن «بازار» اندروید در اختیار وبلاگینا قرار گرفته است نشان می‌دهد درصد استفاده از نسخه‌های Ice Cream Sandwich، Honey Comb و Gingerbread در بین کاربران ایرانی این اکوسیستم نسبت به میانگین جهانی آن بالاتر است.

نمودار گستردگی نسخه‌های اندروید در ایران

در حال حاضر بر اساس نمودار بالا که از صدها هزار کاربران برنامه بازار در بازه زمانی مشابه آمار گوگل استخراج شده است، ۰.۹۴ درصد کاربران ایرانی از نسخه Jelly Bean اندروید، ۲۷.۰۳ درصد از نسخه Ice Cream Sandwich، ۲.۲ درصد از نسخه Honey Comb، ۵۷.۹۳ درصد از نسخه Gingerbread، ۶.۶ درصد از نسخه Froyo، ۵.۲۱ درصد از نسخه Eclair و ۰.۰۴ درصد از Donut و نسخه‌های دیگر استفاده می‌کنند.

نموارد جهانی گستردگی نسخه‌های اندروید

از جمله دلایل ایجاد این اختلاف می‌توان به استفاده کاربران غیر ایرانی از گوشی‌های اپراتوری اشاره کرد. در واقع دستگاه‌هایی که توسط اپراتورها به‌صورت قراردادی در اختیار کاربران قرار می‌گیرند، بروز رسانی‌های اندروید را با فاصله زمانی دیرتری دریافت می‌نمایند. این در حالی است که گوشی‌های غیر اپراتوری، بروز رسانی‌های اندروید را مستقیما از کارخانه سازنده دریافت می‌کنند و مجبور نیستند نسخه‌های شخصی‌سازی شده اپراتورها را نصب کنند.

علاوه بر آن، بخش بزرگی از گوشی‌های هوشمند اندرویدی که طی ماه‌های گذشته وارد کشور شده‌اند، اغلب از دو نسخه Gingerbread و Ice Cream Sandwich بهره می‌برند و اگر بالا رفتن میزان استفاده از تلفن‌های هوشمند اندرویدی را طی یک سال گذشته با این گزارش ترکیب کنیم، به‌خوبی به منطقی بودن این آمار پی خواهیم برد.

در حال حاضر در ایران، نسخه Jelly Bean اندروید که آخرین نسخه این سیستم‌عامل محسوب می‌شود، درصد پایین‌تری نسبت به میانگین جهانی در اختیار دارد. یکی از دلایل این موضوع را می‌توان بالا رفتن قیمت گوشی‌های جدید وارد شده به کشور و محدودیت مدل‌های عرضه شده با این نسخه دانست.

باید منتظر ماند و دید روند استفاده کاربران از گوشی‌های جدید اندرویدی و بروز رسانی‌هایی که طی ماه‌های آینده برای مدل‌های مختلف دستگاه‌ها عرضه خواهد شد، چه تغییری را در فهرست گستردگی نسخه‌های اندروید استفاده شده کاربران ایرانی ایجاد خواهد کرد.

لینک ثابت || اضافه شده توسط آرش کریم بیگی|| نسخه قابل چاپ || بازگشت به صفحه اصلی || آرش کریم بیگی

اخبار ICT در ایستنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.