کارنامه بورس در اقتصاد قابل قبول است

به گزارش تفسیری ممتازنیوز iبه نقل از باشگاه خبرنگاران جوان در تاریخ شنبه ۶ آبان ۹۱،

مدیرعامل بورس اوراق iبهادار تهران با تأکید بر اینکه عملکرد بورس، فقط تغیر شاخص نیست، گفت: وظیفه بورس تامین مالی و کشف قیمت برای ایجاد شفافیت است.

به گزارش تفسیری سرویس اقتصادی باشگاه خبرنگاران و iبه نقل از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) ، حسن قالیباف‌اصل، افزود: کشف قیمت منصفانه در بازار سرمایه سبب هدایت درست منابع مالی iبه سمت تولید و فعالیت اقتصادی می‌شود.

به گفته وی عمده طرح‌های تولیدی و توسعه‌ای صنایع ، متعلق iبه شرکت‌های بورسی است.

وی همچنین با بیان اینکه شاخص کل بورس که در ابتدای سال، با عدد ۲۵ هزار و ۹۰۰ واحد آغاز بکار نموده بود، در حال حاضر در رقم ۳۱ هزار واحد قرار دارد، افزود اگرچه بخشی از این رشد شاخص، ناشی از افزایش قیمت شرکت‌های بورسی است، اما عامل دوم اثرگذار بر رشد شاخص، سودآوری شرکت‌های بورسی است که باید iبه این موضوع نیز توجه شود.

قالیباف‌اصل با اشاره iبه تنوع صنایع بورسی گفت: همه شرکت‌ها در تغییرات شاخص سهیم می باشند و شرکت‌ها بر اساس اندازه شرکت و سرمایه آنها در تغییرات شاخص اثر می گذارند.

وی تغییرات شاخص در بورس را متفاوت با سایر حوزه‌ها دانست و افزود: تغییر قیمت سهام در بورس بحث “علامت‌دهی ” در اقتصاد را یادآور می شود و رونق بورس نشان دهنده رونق بازارهای اولیه و سرمایه گذاری در اقتصاد است.

مدیر عامل شرکت بورس با اشاره iبه عملکرد بازار سرمایه در سال‌های قبل گفت: در سال‌های قبل عمده طرح‌های توسعه‌ای کشور در شرکت‌های بورسی انجام شده و متعلق iبه صنایع فولادی، سنگ آهن، خودرو، نفت و گاز، پتروشیمی و واسطه‌های مالی و غیره بوده است.

وی تاکید نمود: نقش پررنگ شرکت‌های بورسی در طرح‌های توسعه‌ای ، سهم مناسب بورس در توسعه فعالیت‌های اقتصادی را نشان می دهد، ضمن اینکه بورس iبه کنترل نقدینگی نیز کمک می‌کند.

قالیباف‌اصل در ادامه افزود: در صورتی که نقدینگی ها iبه سمت بازار سرمایه هدایت شود ، این سرمایه‌ها iبه سمت بازارهای کاذب حرکت نمی کند و سبب کنترل تورم می‌شود.

مدیرعامل بورس اوراق iبهادار تهران با اشاره iبه اینکه عملکرد بورس فقط تغییر شاخص نیست، گفت: خوشبختانه بورس در سال‌های قبل کارنامه قابل قبولی را در اجرای اصل ۴۴، نقد شوندگی سرمایه و تامین مالی فعالیت های اقتصادی داشته است iبه صورتی که فقط رقم افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی از سه هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان در سال ۸۹ iبه هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۰ رسیده است./عب


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.