کاریکاتورهای توهین‌آمیز سیاسی پیگرد حقوقی دارد

۱۵م آذر ،

یک وکیل دادگستری گفت: اگر در قالب کاریکاتور مقامات سیاسی کشور مورد تمسخر و توهین قرار بگیرند، جرائمی خاص مشمول کاریکاتوریست می‌شود که به لحاظ حقوقی قابل پیگیری است.

محمود صادقی در گفتگو با خبرنگار حقوقی، قضایی باشگاه خبرنگاران دربارهٔ مجازات توهین و تمسخر علیه مقامات سیاسی کشور به صورت کاریکاتور در جراید و مطبوعات اظهار داشت: هدف از کشیدن کاریکاتور انتقاد از مسائل اجتماعی، اقتصادی و یا سیاسی به حالت طنزگونه است اما در صورتیکه این مسئله شکل توهین و تمسخر به فرد یا مقدسات دینی را داشته باشد، مشمول مجازات مربوط می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه در ادامه یادآور شد: اگر کاریکاتور در مورد مقامات سیاسی کشور به حالت ناسزا، تمسخر و توهین تبدیل شود جرائمی خاص مشمول آن می شود که به لحاظ حقوقی قابل پیگیری است.

صادقی با بیان این مطلب که در بسیاری موارد هدف اشخاص استهزاء و توهین در کاریکاتور نیست، تصریح کرد: کاریکاتور یکی از قالب‌های رسانه‌ای است که اغراق در چهره و سیمای اشخاصی که کاریکاتور آنها کشیده می‌شود جزء ذاتی و عنصر تفکیک ناپذیر این رشته است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه قانون خاصی شامل این موارد نمی‌شود، گفت: این مسئله تفسیربردار است بدین معنی که می‌بایست مورد بررسی قرار بگیرد و چنانچه قاضی ثابت کند اهانتی صورت گرفته است مجازاتی را برای آن مشخص می‌کند.

این وکیل دادگستری در پایان خاطر نشان کرد: ماده و تبصره‌ای درمورد اهانت به وسیله کاریکاتور وجود ندارد و این مورد شامل قانون مطبوعات و مجازات اسلامی می‌شود و اگر هتک حرمت ثابت شود فرد شاکی می‌تواند اقامه دعوی کند. 

گفتنی است؛ چندی پیش مدیر کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت ارشاد گفت: در دادرسی‌های قضائی لازم است که اقتضائات هریک از قالب‌های مطبوعاتی بخصوص طنز و کاریکاتور مورد توجه قرار بگیرد تا احکامی که در این زمینه صادر می‌شود فنی‌تر و منصفانه‌تر باشد.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.