کار تیمی ایرانیان، افسانه یا واقعیت؟

جام جم آنلاین: نشست تخصصی « کارتیمی ایرانیان، افسانه یا واقعیت؟» روز سه‌شنبه ۳۰ خرداد در مرکز تحقیقات صدا و سیما برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات صدا و سیما نشست تخصصی « کارتیمی ایرانیان، افسانه یا واقعیت؟» روز سه‌شنبه ۳۰ خرداد با حضور رئیس مرکز تحقیقات، برنامه سازان، پژوهشگران و مدیران در سالن جلسات مرکز تحقیقات صدا و سیما برگزار شد.

فیروز رازنهان دکترای مدیریت در رفتار سازمانی سخنران این جلسه درباره کار تیمی ایرانیان گفت: تیم به تعدادی از افراد با مهارت های مکمل اطلاق می شود که به هدف مشترک، اهداف عملکردی و مسئولیت پذیری متقابل متعهد هستند. تقریباً همه ملل و کشورها، با زمینه های فرهنگی متفاوت و حتی متباین با کار جمعی و تیمی، بطور گسترده از تیم ها بهره می گیرند. حتی نسل جدید تیم های مجازی، بین رشته ای، دانشی و تیم‌های جهانی توسعه و عمومیت یافته اند.

وی با بیان این که در هزاره سوم، تیم ها از جمله ضرورت ها و عناصر کلیدی سازمان کار و مدیریت قلمداد می شوند، خاطر نشان کرد: دارا بودن ضعف در کارِجمعی مورد تأکید مدیران و دست اندرکاران داخلی و خارجی بوده و به یک باور عمومی تبدیل شده است.

رازنهان در ادامه یادآور شد: زمینه فرهنگی و مشخصاً فرهنگ ملی از اصلی‌ترین علل تحلیل چرایی سطح پایین کارگروهی و تیمی در سطح کشور گزارش شده است.

وی اظهار داشت: خصوصیاتی که تیم را از گروه های کوچک متمایز می کند شامل منابع چندگانه اطلاعاتی، وابستگی متقابل وظیفه ای، هماهنگی بین اعضاء، اهداف مشترک و ارزشمند، نقش ها و مسئولیت های تخصصی اعضاء و دانش کاری است.

رازنهان درباره یکی از ویژگی‌های اساسی تیم که وابستگی متقابل اعضا است، گفت: ویژگی اساسی تیم وابستگی متقابل اعضای آن است که اعضاء در محیط های تیم تقسیم   می شوند.

  ازآنجایی که رفتارهای تیمی در جوهر وجودی تیم های کاری نهفته است؛ این رفتارها نشان گر اقدامات آشکار و اظهارات کلامی در تعامل بین اعضای تیم برای حصول اطمینان از موفقیت اقدام جمعی است.

وی با اشاره به انواع متعددی از تیم های کاری خاطر نشان کرد: تیم های کاری در دامنه ای از گروه کاری خودگردان، تیم های حل مسأله، دوایر کیفیت، گروه های کار و تیم های پروژه قرار می گیرند.

پیرامون کارتیمی در ایران، مدل تحلیلی تحقیق طراحی و تدوین شده است. طبق این مدل، رفتارتیمی در کلی ترین سطح یعنی در مقیاس ملی- متأثر از سه گروه از متغیرها است. در سطح تحلیل کلان رفتار تیمی متأثر از مولفه‌های همچون فرهنگ ملی، ظرفیت نهادی، نهاد تعلیم و تربیت، خود اتکایی ملی در زمینه کارتیمی است.

در سطح تحلیل میانی رفتارتیمی تابع مقتضیات صنعت، سازمان، گروه، شغل و … است و در سطح خرد رفتار تیمی افراد از متغیرهایی همانند دانش کارتیمی، تجربه و نگرش مثبت به کارتیمی، خوداتکایی فردی به کارتیمی تأثیر می پذیرد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: ایران در زمره کشورهای جمع گرا است، ایرانیان از نظر فرهنگی مستعد کارجمعی و تیمی هستند و یا به عبارت دیگر، در سطح باور و شناخت، ارزش و رفتار مستعد، کارجمعی و گروهی اند. گزارش ها حاکی از آن است که در سطح جهانی سالانه بالغ بر ۲۰۰ میلیارد دلار صرف هزینه آموزش های کارتیمی می شود که با توجه به سهم تقریبی یک درصدی ایران از جمعیت و تولید ناخالص اقتصاد جهانی، سهم کشور ما سالانه بالغ بر ۲ میلیارد دلار خواهد بود. بدیهی است که سرمایه گذاری در آموزش و توسعه کارتیمی در کشور ما نسبت به میانگین جهانی مذکور بسیار ناچیز بوده و نتوانسته است نیازهای واقعی جامعه و کشور در این زمینه را تامین نماید.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.