کار کردن در اداره پرتنش، قوی‌ترین دوستی‌ها را شکل می‌دهد

۲۸اردیبهشت،

پژوهش تازه دانشگاه لنکستر نشان داده که همکاران در یک اداره پرتنش، قوی‌ترین دوستی‌ها را با یکدیگر ایجاد می‌کنند.

این پژوهش نشان داد که بیشتر از دعواها و ایجاد رقابت، مطالبات کار اداری بدین معنی است که دوستی های شکل گرفته در آن صمیمی‌تر و احساسی تر از جای دیگر است.

کارمندانی که کمترین میزان اشتراکات را با یکدیگر دارند نیز می توانند به بهترین دوستان یکدیگر تبدیل شوند.

به گفته محققان، کارکنان اغلب در مواجهه با سختی می‌توانند به بهترین دوستان هم تبدیل شوند.

در این پژوهش با ۲۰ کارمند در دو اداره متفاوت انگلیس در مورد دوستی‌های آنها در خارج از اداره مصاحبه شد. از هر شرکت‌کننده خواسته شد تا قدرت و عاطفی بودن این دوستی‌ها را رتبه‌بندی کنند.

از روی این رتبه‌بندی‌ها محققان مجموعه‌ای از دایره‌های دوستی را ایجاد کردند که در آن دایره‌های بزرگتر برای دوستی‌هایی که از قویترین روابط عاطفی برخوردار بودند، طراحی شده بود.

این الگوها به روشنی نشان دادند که قویترین دوستی‌ها در ادارات شکل گرفته بودند.

این پژوهش که ادارات را باشگاههای اجتماعی امروزی توصیف کرده، همچنین نشان داد که دوستان در محل کار بهتر می‌توانند در زمانهای تنش به یکدیگر حمایت عاطفی ارائه کنند که روابط نزدیکتر را ایجاد می‌کند.

اداره جایی است که اشخاص مختلف با سنین و رفتارهای گوناگون بدون انتخاب یا اطلاع کنار هم قرار می‌گیرند تا چندین ساعت در روز در کنار هم و اغلب در شرایط تنش‌زا کار کنند. اما بجای اینکه تنفر بوجود بیاید، روایط نزدیکتر با دوستی‌های قوی‌تر ایجاد می‌شود.

بر اساس این پژوهش، دوستی‌های خارج از محل کار معمولا از طریق عوامل مشترک مانند سن مشابه، مدرسه یا دانشگاه و غیره ایجاد می‌شود. اما دوستی‌های محل کار در اثر پیوندهای مشترک مانند رئیس مشابه، محیط مشابه یا وظایف مشابه بوجود می‌آیند.

به گفته محققان، محل کار مطمئنا تجربه‌ها، چالشها و تنشهای مشترک را ارائه کرده که می‌تواند اشخاص را به هم پیوند بزند اما همچنین می‌تواند دوستی‌هایی را بوجود بیاورد که در جای دیگر قابل شکل‌گیری نیست. دوستی‌های محل کار می‌تواند رزونانس خاصی برای مردم امروزی داشته باشد چرا که فضاهای امن میان فردی را در یک زمینه نامشخص ارائه می‌کنند.

این پژوهش در مجله Emotion Space and Society انتشار یافته است.

باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.