کالاهای غیرایرانی چگونه در ایران تبلیغ می شوند؟/شروط شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تبلیغ کالای خارجی در ایران

به گزارش خبرانلاین؛ منصور واعظی در نشستی خبری با اشاره به دستور‌العمل تبلیغات محیطی کالا و خدمات گفت: در دهه عدالت و پیشرفت و سال ۹۱ هجری شمسی که توسط رهبر معظم انقلاب به نام “تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی” نامگذاری شده است شورای فرهنگ عمومی برای ایجاد ساز و کارهای مناسب تبلیغی و فرهنگی در جهت تحقق شعار سال، مصوبه‌ سیاست‌ها و ضوابط حاکم بر تبلیغات محیطی تصویب می‌کند.

به گفته او بر اساس این مصوبه تبلیغ کالا و خدمات خارجی که مشابه داخلی دارد و تبلیغات کالا و خدمات داخلی که نام خارجی دارد ممنوع است: همچنین تبلیغ کالا و خدمات داخلی با سرمایه مشترک ایرانی و خارجی باید با نام ایرانی منطبق بر قانون ممنوعیت، بکارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه و آئین‌نامه اجرایی آن باشد.

واعظی گفت: دو سال قبل شورای فرهنگ عمومی متنی را تهیه کرده و در اختیار شورای عالی انقلاب فرهنگی نهاد آنچه که مصوب شد تحت عنوان سیاست‌ها و تبلیغات عمومی است که مسئول اجرای آن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

به گفته دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور، تبلیغ کالا و خدمات خارجی که مشابه داخلی ندارد با رعایت استفاده از حداکثر ۲۰ درصد ظرفیت تبلیغات محیطی و صرفا با خط فارسی مجاز است و همچنین تبلیغات کالا و خدمات خارجی که مشابه داخلی ندارند در بزرگراه‌ها، تابلوهای بزرگ شهری و بین شهری، پل‌های عابر پیاده ، تابلوهای الکترونیکی و … ممنوع است: هر نوع تبلیغات بازرگانی شرکت‌ها، کالا و خدمات خارجی از طریق تابلوهای اختصاصی، واحدهای صنفی، توزیعی، فروشگاه‌ها و مراکز خرید ممنوع است.

واعظی گفت: تابلوهای واحدهای صنفی باید صرفا به شناسه کاربردی واحدهای صنفی مربوطه و معرفی آن اختصاص داده شود و در صورت اخذ نمایندگی از کالا و خدمات خارجی صرفا مجاز به استفاده از ۱۰ درصد ظرفیت تابلوها است.

او همچنین گفت: تبلیغ کالا و خدمات خارجی و محصول مشترک نباید کالا و خدمات داخلی را بی‌ارزش یا کم ارزش نشان داده و یا به هر نحو ضعیف کند و در مواردی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اجرای هر یک از مواد و تبصره‌های مصوبه ابهام داشته باشد نظر کارگروه تبلیغات محیطی شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنای عمل خواهد بود.

 

ابلاغ به رسانه ها برای محدود کردن تبلیغ کالای خارجی

گفتنی است پیش از این وزیر ارشاد دراین باره گفته بود: “حمایت از کالاهای ایرانی نیازمند فرهنگ‌سازی است، استفاده از کالاهایی با مارک خارجی به عنوان یک فرهنگ در سطح جامعه نهادینه شده که باید این مسئله در سینما و کارهای هنری ترویج شده و در سطح جامعه فرهنگ سازی شود. در معاونت‌های ارشاد به تمامی رسانه‌ها تأکید شده که در زمینه ترویج استفاده از کالاهای داخلی اقدام کنند، در حال حاضر پیگیر محدودیت برای تبلیغ کالاهای خارجی در سطح جامعه هستیم.”

 

افراط و تفریط است

همچنین مرتضی تمدن، استاندار تهران هم درباره ممنوعیت تبلیغ کالاهای خارجی در ایران گفته: “نمی‌توان برای تبلیغ تمام کالاهای خارجی یک حکم واحد اجرا کرد. اگر در کشور کالایی تولید نمی‌شود و دلیلی هم برای تولید آن کالا در کشور نیست و با مجوز قانونی و براساس نیاز کشور وارد می‌شود، نمی‌توان جلوی تبلیغ آن کالا را گرفت. در مورد کالاهایی که به اندازه کافی در داخل کشور تولید می‌شود نباید کالای مشابه خارجی آن را تبلیغ کرد.”

تمدن با اشاره به اینکه ممنوع کردن تبلیغ‌ تمام کالاهای خارجی افراط و تفریط است گفت: نمی‌شود که یکبار دروازه‌های کشور را باز کنند هر جنس بنجلی با مجوز تبلیغ وارد ‌شود و کلی پول دریافت کنند. بعد اعلام کنند دیگر مجوز تبلیغ کالای خارجی نمی‌دهیم.

همچنین شهرداری تهران هم اعلام کرده است از این پس اجازه تبلیغ کالای خارجی در بیلبوردهای پایتخت را نمی دهد.

۴۷۴۷

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.