کانادا مسئول سلامت پرسنل سفارت ایران

جام جم آنلاین: وزارت امور خارجه در واکنش به تعطیلی سفارت کانادا در ایران بیانیه ای صادر و مسئولیت سلامت پرسنل سفارت و رعایت مصونیت اماکن دیپلماتیک خود در این کشور را متوجه دولت کانادا دانست.

در بیانیه وزارت امور خارجه ایران آمده است: دولت کانادا روز جمعه ۱۷/۶/۹۱ در اقدامی غیرحرفه ای، نامتعارف و غیر موجه و با سوء استفاده از مفاهیم حقوق بین المللی اعلام کرد سفارت خود در تهران را به دلیل موهوم تعطیل نموده و متقابلا خواستار آن شد که سفارت جمهوری اسلامی ایران در کانادا نیز طی مدت نامعقولی تعطیل شود.

رژیم محافظه کار کانادا به رهبری آقای هارپر با اتخاذ رویکردهای افراطی و پیروی از سیاست های منسوخ و شکست خورده نومحافظه کاران شناخته شده است و انتقادات گسترده داخلی نسبت به تحمیل هزینه های هنگفت این رویکردها بر ملت کانادا موید این امر است. سیاست انزواگرایی بین المللی و محدود نمودن روابط خارجی کانادا بر محور چند کشور خاص، از جمله اقدامات دولت فعلی کانادا در راستای این سیاست بوده است.

 دولت کانادا که از جمله به استناد گزارشگر حقوق بومیان سازمان ملل یکی از بدترین سوابق نقض حقوق بشر در جهان را دارد، با این رفتارهای افراطی و اقداماتی مانند کمک مالی به نیروهای خشونت طلب و افراطی در منطقه و حمایت همه جانبه و کورکورانه از رژیم صهیونیستی به عنوان رژیم نژادپرست، سیاست هایی اتخاذ کرده که نه تنها کمکی به صلح نمی کند بلکه به یکی از منابع تهدید ثبات و امنیت بین المللی تبدیل شده است.
 
بر این اساس جمهوری اسلامی ایران با رصد دقیق رفتار مخرب دولت کانادا به ویژه در دوسال گذشته و تبیین استراتژی روابط دوجانبه بر اساس مفهوم «تعامل مشروط »، تلاش کرد روابط دو کشور به تامین حقوق جامعه ایرانی مقیم کانادا و حفظ روابط دو ملت محدود شده و حداقل ارتباط ممکن را با دولت کانادا داشته باشد. در این راستا، نیروی انسانی سفارت کشورمان در اتاوا کاهش یافت و روابط اقتصادی با این کشور نیز به حوزه های دیگر هدایت شد.
 
دولت کانادا برخلاف همه اصول انسانی، در این دوره حداکثر تلاش خود را برای تشدید فشار به هموطنان مقیم کانادا انجام داد. اقدامات متعدد دولت هارپر علیه ملت ایران مانند بستن بخش کنسولی سفارت کانادا در تهران، بستن حساب های بانکی شمار زیادی از هموطنان مقیم کانادا، منع انتقال پول برای دانشجویان ایرانی مقیم این کشور و … از جمله همین اقدامات است.
 
رژیم افراط گرای هارپر در ادامه این سیاست ها تلاش گسترده ای را برای پیشگیری از برگزاری اجلاس سران غیرمتعهد ها در تهران یا عدم موفقیت آن انجام داد که با بی اعتنایی کشورها و شخصیت های بین المللی، شکست آشکار دیگری را در پرونده این رژیم ثبت نمود، لذا به نظر می رسد ناچار شده است در اقدامی عجولانه برای انحراف افکار عمومی از موفقیت دولت جمهوری اسلامی ایران و شکست خود، به این اقدام سخیف متوسل شود.
 
وزارت امورخارجه در راستای وظیفه ذاتی و هدف گذاری مشخص خود در روابط با کانادا، با استفاده از همه ابزارهای ممکن تلاش خواهد کرد تا در اسرع وقت تمهیدات لازم جهت تداوم خدمات کنسولی به هموطنان فرهیخته مقیم کانادا به بهترین شکل ممکن فراهم شود.
 
همچنین با توجه به سوء سابقه دولت کانادا در حفاظت از اماکن و پرسنل دیپلماتیک در این کشور و بویژه ناتوانی در پیشگیری از تعرضات متعدد به سفارت جمهوری اسلامی ایران در اتاوا، دولت جمهوری اسلامی ایران مسئولیت سلامت پرسنل سفارت و رعایت مصونیت اماکن دیپلماتیک خود در این کشور را متوجه دولت کانادا می داند.(مهر)


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.