کاهش احتمال سکته قلبی پس از کارگذاشتن استنت دارویی

فوق تخصص اینترونشنال و کاردیولوژی اعلام کرد:

یک فوق تخصص اینترونشنال و کاردیولوژی گفت: احتمال سکته مجدد پس از کارگذاشتن استنت دارویی ۵ تا ۷ درصد کاهش می یابد.

به گزارش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران به نقل از وب­ دا، این عضو هیئت مدیره انجمن علمی آترواسکلروز ایران با بیان این که احتمال عود مجدد عارضه گرفتگی عروق پس از کار گذاشتن استنت دارویی بین ۵ تا ۷ درصد است و با شانس موفقیت درمانی جراحی باز برابری می‌کند، گفت: اگر بسته به شرایط بیمار، از استنت غیر دارویی استفاده شود، احتمال گرفتگی مجدد عروق قلبی به ۲۰ تا ۲۵ درصد می‌رسد.
 
دکتر بابک حیدری اقدم با بیان این که پنج فاکتور اصلی چربی، فشار و قند خون بالا، استعمال دخانیات و زمینه ارثی در بروز گرفتگی‌های قلبی و عروقی بسیار حائز اهمیت هستند، گفت: راهکارهای درمانی متفاوتی برای درمان مبتلایان به این ناراحتی وجود دارد که تعیین آن تا حدود زیادی بستگی به وضعیت خود بیمار دارد.
 
وی افزود: درصد گرفتگی، محل آن، تعداد رگ‌های درگیر و وجود بیماری قند به همراه آن از جمله عوامل دخیل در انتخاب و بکارگیری روش درمان هستند.
 
این فوق تخصص اینترونشنال و کاردیولوژی با اشاره به این که سه شیوه درمانی پیش روی پزشک قرار دارد، عنوان کرد: نخست درمان دارویی، دوم آنژیوپلاستی، استنت گذاری و یا به قول عامه مردم بالن زدن و گذاشتن فنر و روش سوم نیز جراحی قلب باز است.
 
وی اضافه کرد: زمانی که بیمار آنژیوگرافی شده و گرفتگی عروق برای وی تشخیص داده شد باید عواملی که ذکر شد را در کنار یکدیگر قرار داد. علاوه بر آن پزشک به مواردی نظیر این که آیا بیمار پیش از این سابقه سکته قلبی و مغزی داشته است یا خیر را نیز بررسی می کند.
 
به گفته حیدری اقدم برای برخی بیماران انجام دو یا هر سه روش گفته شده کاراست در این صورت انتخاب شیوه درمان با مشورت بیمار انجام می‌شود.
 
این متخصص بیماری های قلبی عروقی در پاسخ به این پرسش که تا چه میزان احتمال دارد پس از بالن زدن، رگ دچار انسداد مجدد بشود اظهار کرد: دو نوع استنت وجود دارد. یک نوع آن دارویی است که وقتی در قلب کار گذاشته می‌شود، مواد دارویی آن به مرور زمان آزاد شده و مانع از عود مجدد بیماری می‌شود.
 
وی ادامه داد: احتمال عود مجدد انسداد با وجود این نوع از استنت‌ها در تمام طول عمر بیمار، ۵ تا ۷ درصد است.به گفته حیدری اقدم احتمال بازگشت مجدد بیماری پس از کارگذاشتن استنت‌های غیر دارویی در بیمارانی که مبتلا به دیابت نیز هستند یا اندازه رگ‌شان کوچک است، به ۲۰تا ۲۵درصد هم می رسد.
 
گفتنی است چهاردهمین کنگره تازه‌های قلب و عروق ایران، از ۲۸ تا ۳۱ شهریورماه در مرکز همایش‌های پژوهشگاه برگزار می شود. علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۰۲۱۴۴۰۸۶۹۸۸ تماس حاصل کرده و یا به پایگاه اینترنتی http://congress.iranathero.ir مراجعه کنند./عط


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.