کاهش تنوع تولید خودرو در ایران

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

ارزیابی‌های تازه نشان می‌دهد که تنوع خودروهای سواری تولیدی در ایران به حدود ۱۸مدل کاهش یافته Aاست

خبراقتصادی: به گزارش ایسنا، در چند سال اخیر به دنبال تشدید بعضی مشکلات داخلی و خارجی تنوع مدل خودروهای سواری تولیدی در ایران کاهش یافته است به‌گونه‌ای که هم‌اکنون تنها حدود ۱۸ مدل خودرو سواری در تیپ‌های مختلف در کشور تولید می‌شود.

براساس آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت، در سال جاری تاکنون انواع خودروهای سواری تولید شده در کشور پژو ۲۰۶، پژو ۴۰۵، پژو پارس، تندر ۹۰، سمند، رانا، سوزوکی گراند ویتارا، پراید (X100)، تیبا، مگان، نیسان تیانا، تندر ۹۰، ام‌وی‌ام ۱۱۰ سه سیلندر، ام‌وی‌ام ۱۱۰ چهار سیلندر، ام‌وی‌ام ۵۳۰، ام‌وی‌ام X33، ام‌وی‌ام ۳۱۵H و مزدا ۳ بوده است.

البته در بعضی از این خودروها براساس میزان آپشن‌ها و بعضی مشخصات فنی، تیپ‌های مختلفی از خودرو عرضه می‌شود که در نهایت طبق استانداردهای جهانی همه آن‌ها یک مدل خودرو محسوب می‌شوند.

علاوه بر آن بعضی از خودروهای یاد شده مانند سوزوکی گراند ویتارا و نیسان تیانا در تیراژ محدود چند هزار دستگاهی تولید شده و عملا تاثیر قابل توجهی برروی تنوع مدل خودروهای تولیدی در کشور ندارند.

سال‌های قبل خودروهای دیگری چون ماکسیما، ریو، رونیز، زانتیا، قشقایی، پژو ۲۰۷، هیوندایی آوانته و ورنا، مزدا ۲ و لیفان نیز در کشور تولید می‌شدند اما هر کدام از این خودروها به دلایل مختلف از جمله قطع همکاری شرکای خارجی از خطوط تولید خودروسازان داخلی خارج شدند.

کاهش تنوع مدل خودروهای تولیدی در ایران با کاهش تیراژ تولید خودرو در کشور همزمان شده است به‌گونه‌ای که براساس آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت تیراژ تولید خودرو در چهار ماه اول سال جاری به حدود یک سوم تیراژ تولید در سال پایه ۹۰ کاهش یافته است.


khabareghtesadi.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.