کاهش تولید ۱۷٫۳ درصدی تولید خودرو نسبت به آبان ۹۱ و ۱٫۱ درصدی نسبت به مهرماه ۹۲

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

در آبان ماه مجموع خودروهای تولید شده در داخل کشور، اعم از سبک و سنگین نسبت به ماه قبل با کاهش ۱/۱ درصدی و در مقایسه با زمان مشابه سال قبل با روند نزولی ۱۷٫۳ درصدی مواجه گردید.

خبراقتصادی: به گزارش روابط عمومی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران(ISQI)، در آبان ماه مجموع خودروهای تولید شده در داخل کشور، اعم از سبک و سنگین نسبت به ماه قبل با کاهش ۱/۱ درصدی و در مقایسه با زمان مشابه سال قبل با روند نزولی ۱۷٫۳ درصدی مواجه گردید. در ماه اخیر ۹۹ درصد از حجم خودروهای تولید شده در داخل کشور مختص خودروهای سبک (سواری و وانت) و ۱ درصد نیز مربوط به خودروهای گروه سنگین (مسافری و باری) بوده است.

گروه سبک- بخش سواری:

در بخش سواری شاهد کاهش ۶٫۷ درصدی تیراژ تولید نسبت به ماه قبل بودیم که قطع تولید خودروی رنو مگان و همچنین کاهش تولید سایر خودروهای شرکت پارس خودرو از جمله نیسان تیانا، پارس تندر و تندر۹۰ از جمله عوامل اصلی در ایجاد این روند نزولی می باشند. از دیگر نکات مهم و حائز اهمیت در زمینه تولید خودروهای سواری ساخت داخل می‌توان به تولید مجدد لیفان(۱۸۰۰)۶۲۰ در شرکت کرمان موتور و همچنین افزایش تولید خودروهای شرکت مدیران خودرو (MVMX33 و  MVM530 و MVM110) اشاره نمود.

در آبان ماه، تعداد خودروهای ارزشیابی شده نسبت به ماه قبل ۲۰٫۲ درصد افزایش یافت بطوریکه جمعا ۱۵ مدل خودرو مورد بازرسی قرار گرفت که ۱۰ مدل در سطح کیفی خیلی خوب و ۵ مدل هم در سطح کیفی خوب قرار گرفته‌اند.

تذکر: عیوب فنی و عملکردی شامل کدهای ۱ (فنربندی، تعلیق و فرمان)، ۲ (موتور و انتقال قدرت)، ۳ (ترمز) و ۴ (تجهیزات الکتریکی) می‌باشد. عیوب تزئینات و مونتاژی شامل کدهای ۵ (تزئینات) و ۸ (صداهای غیرعادی) می‌باشد. عیوب بدنه شامل کدهای ۶ (بدنه) و ۹ (نفوذ آب) و عیوب رنگ هم کد ۷ می باشد.

همانطور که در جدول رده‌بندی کیفی خودروهای سواری قابل ملاحظه است، خودروی نیسان تیانا محصول شرکت پارس خودرو در صدر و خودروی MVM110 محصول شرکت مدیران خودرو در انتها قرار دارند.

عیوب فنی و عملکردی خودروهای سواری:

به گزارش روابط عمومی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران(ISQI)، در بخش عیوب فنی و عملکردی خودروهای سواری،خودروی سایپا X131 بیشترین نمرات منفی را کسب است. از طرفی شاهد افت ۸/۹ درصدی میانگین نمره منفی این بخش نسبت به ماه قبل هستیم که بیشترین تاثیر در این روند مربوط به خودروهای MVMX33 می باشد.

در بخش تزئینات و مونتاژی خودروهای پژو ۴۰۵ و سمند بیشترین نمرات منفی را کسب نمودند. در این بخش شاهد بهبود ۲٫۶ درصدی میانگین نمره منفی نسبت به ماه قبل نیز هستیم که بیشترین تغییر مربوط به خودروهای سایپا X131 پارس خودرو و MVM110 می‌باشد. در بخش بدنه خودروهای سایپا X131 و سایپا X131 پارس خودرو بیشترین نمرات منفی را کسب نمودند، همچنین در این بخش نسبت به ماه قبل شاهد افت ۵ درصدی هستیم که بیشترین تاثیر در ایجاد این روند نزولی، مربوط به خودروهای MVM110 و سمند می‌باشد.

در بخش رنگ میانگین نمره منفی نسبت به ماه قبل ۱۱٫۴ درصد تنزل یافت که عمدتاً مربوط به افزایش نمره منفی خودروهای MVM110 و سایپاX131  در این بخش می‌باشد. همچنین خودروهای لیفان X60 و لیفان (۱۸۰۰)۶۲۰  بیشترین نمرات منفی را در بخش رنگ کسب نمودند.

 

تعداد ایرادات مهم و اساسی در بخش سواری:

در این بخش تعداد ایرادات مهم و اساسی به میزان ۱۰۰ درصد افزایش یافت که عمدتاً مربوط به افزایش تعداد این ایرادات در خودروی سایپا X131 می باشد.

 در نهایت میانگین نمره منفی خودروهای گروه سواری دارای تنزل کیفی ۳٫۴ درصدی بوده که بخش عمده آن مربوط به قطع تولید خودروی با کیفیت رنو مگان و افزایش میانگین نمره منفی نیسان تیانا می باشد.

در نمودار زیر روند تغییرات میانگین نمره منفی خودروهای گروه سواری را نسبت به ماه قبل ملاحظه می کنیم، بطوریکه MVM530 بیشترین درصد بهبود و نیسان تیانا هم بیشترین درصد تنزل را داشته اند.

گروه سبک- بخش وانت:

به گزارش روابط عمومی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران(ISQI)، در بخش وانت شاهد افزایش ۳۷٫۱ درصدی تولید در مقایسه با ماه قبل هستیم که بیشترین تاثیر در ایجاد این روند مربوط به افزایش قابل توجه تولید خودروهای شرکت زامیاد یعنی وانت دیزل زامیاد و وانت نیسان CNG می باشد. از دیگر نکات مهم و حائز اهمیت در مورد تیراژ تولید خودروهای این رده می‌توان به قطع تولید خودروی وانت کاپرا اشاره نمود.

با توجه به افزایش تولید خودروهای وانت در آبان ماه، ارزشیابی این خودروها نیز ۶۹٫۵ درصد افزایش یافت، بطوریکه از ۵ مدل خودروی ارزشیابی شده ۱ مدل در سطح کیفی خوب و ۴ مدل نیز در سطح کیفی قابل قبول قرار گرفتند.

همانطور که در جدول رده بندی کیفی قابل ملاحظه است، وانت مزدا تک کابین محصول شرکت بهمن موتور در صدر و وانت پیکان تبریز محصول شرکت ایران خودرو تبریز در انتها قرار گرفته‌اند.

درنمودار زیر روند تغییرات میانگین نمره منفی خودروهای گروه وانت را نسبت به ماه قبل ملاحظه می کنیم، بطوریکه وانت پیکان تبریز بیشترین درصد بهبود و وانت نیسان CNG بیشترین درصد تنزل را داشته اند.

عیوب فنی و عملکردی خودروهای وانت:

در بخش عیوب فنی و عملکردی، خودروی وانت پیکان تبریز بیشترین نمره منفی را کسب نمود. از طرفی در این بخش شاهد تنزل ۳۴٫۲ درصدی نمره منفی نسبت به ماه قبل هستیم که بیشترین تاثیر در ایجاد این روند نزولی مربوط به وانت مزدا تک کابین می باشد.

در بخش تزئینات و مونتاژ شاهد بهبود ۶٫۴ درصدی هستیم که عمدتاً مربوط به روند صعودی خودروی وانت مزدا دوکابین است. ضمناً خودروی وانت پیکان تبریز بیشترین نمره منفی را در این بخش کسب نمود.

در بخش بدنه خودروی وانت مزدا دوکابین بیشترین نمره منفی را کسب کرد، از طرفی هم در این بخش میانگین نمره منفی ۵٫۳ درصد افزایش یافت که بیشترین تاثیر در ایجاد این روند رو به نزول مربوط به خودروی وانت مزدا دو کابین می باشد.

در بخش رنگ خودروی وانت پیکان تبریز بیشترین نمره منفی را به خود اختصاص داد، همچنین در این بخش شاهد رشد ۵٫۷ درصدی نسبت به ماه قبل هستیم که بیشترین تاثیر مربوط به خودروی وانت نیسان CNG می باشد.

تعداد ایرادات مهم و اساسی در بخش سواری:

در بخش ایرادات مهم و اساسی روند رو به نزول ۲۳٫۹ درصدی را شاهد می باشیم که افزایش تعداد این ایرادات در خودروی وانت نیسان CNG و وانت پیکان تبریز بیشترین تاثیر را داشته‌ است.

در نهایت میانگین نمره منفی خودروهای گروه وانت، تنزل کیفی ۴٫۹ درصدی را نسبت به ماه قبل تجربه نموده است، که عمدتاً مربوط به قطع تولید خودروی با کیفیت این رده یعنی وانت کاپرا می باشد.

گروه سنگین :

در بخش خودروهای تجاری مسافری در ماه جاری به مانند ماه قبل هیچ گونه خودرویی تولید نگردیده است.

در بخش خودروهای تجاری باری شاهد کاهش ۱۵٫۱ درصدی تولید در مقایسه با ماه قبل هستیم که بیشترین تاثیر در ایجاد این روند مربوط به قطع تولید کشنده های ایویکو AT440 ، اسکانیا G410 و کاوه می باشد. از دیگر نکات مهم در مورد خودروهای تولیدی این رده می توان به تولید مجدد کامیون ایسوزو M75NPR اشاره نمود.

با توجه به کاهش تولید خودروهای این رده، ارزشیابی این خودروها نیز به میزان ۹٫۸ درصد کاهش یافت بطوریکه از ۸ مدل خودروی ارزشیابی شده ۶ مدل در سطح کیفی بسیار خوب و ۲ مدل هم در سطح کیفی خوب قرار گرفتند.

عیوب فنی و عملکردی خودروهای تجاری باری:

در بخش عیوب فنی و عملکردی، کامیون ایسوزو M75NPR بیشترین نمره منفی را کسب نمود، همچنین میانگین نمره منفی این بخش نسبت به ماه قبل رشد قابل توجه ۴۰ درصدی را تجربه نمود که عمدتاً مربوط به کامیونت ایسوزو P75NPR می باشد.

در بخش تزئینات و مونتاژی شاهد افت ۱ درصدی هستیم که بیشترین تاثیر مربوط به روند رو به نزول کشنده البرز است. ضمناً کامیونت الوند بیشترین نمره منفی را در این بخش کسب نمود.

در بخش بدنه کامیون بنز WH بیشترین نمره منفی را کسب کرد، همچنین در این بخش میانگین نمره منفی ۲٫۹ درصد افزایش یافت که بیشترین تاثیر در ایجاد این روند نزولی مربوط به کامیون ایسوزو NQR می باشد.

در بخش رنگ در ماه جاری کامیون ایسوزو M75NPR بیشترین نمره منفی را به خود اختصاص داد، همچنین شاهد تنزل ۸٫۱ درصدی میانگین نمره منفی نسبت به ماه قبل هستیم که بیشترین تاثیر مربوط به افزایش نمره رنگ کامیونت الوند است.

در نهایت میانگین نمره منفی خودروهای گروه تجاری باری، روند نزولی ۱٫۹ درصدی را نسبت به ماه قبل داشته است که عمدتا مربوط به قطع تولید خودروهای با کیفیتی همچون کشنده ایویکو AT440 و کشنده اسکانیا G410 می باشد.

 
در نمودار فوق روند تغییرات میانگین نمره منفی خودروهای گروه تجاری را نسبت به ماه قبل ملاحظه می‌کنیم، که مطابق آن کامیونت الوند بیشترین درصد بهبود را داشته است، همچنین در ماه جاری در بخش خودروهای گروه تجاری هیچ خودرویی روند نزولی نداشته است.

جدول رده بندی کیفی- گروه سبک- سواری

ردیف

خودرو

شرکت

کدهای ۹ گانه

نمره

سطح کیفی

سازنده

۱

۲

۳

۴

۵

۶

۷

۸

۹

منفی

۱

نیسان تیانا

پارس خودرو

۰٫۰

۰٫۰

۰٫۰

۰٫۰

۰٫۰

۰٫۰

۳٫۰

۰٫۰

۰٫۰

۳٫۰

خیلی خوب

A+

۲

پارس تندر

پارس خودرو

۰٫۰

۰٫۴

۰٫۰

۰٫۰

۵٫۳

۱۲٫۴

۲٫۶

۰٫۰

۰٫۰

۲۰٫۷

خیلی خوب

A+

۳

تندر ۹۰

پارس خودرو

۰٫۰

۰٫۴

۰٫۰

۰٫۰

۱۰٫۰

۸٫۳

۲٫۵

۰٫۰

۰٫۰

۲۱٫۳

خیلی خوب

A+

۴

لیفان۶۰X

کرمان موتور

۱٫۲

۳٫۵

۴٫۶

۰٫۰

۸٫۱

۱۵٫۰

۱۵٫۸

۳٫۵

۰٫۰

۵۱٫۵

خیلی خوب

A

۵

لیفان ۶۲۰

کرمان موتور

۷٫۳

۰٫۰

۲٫۷

۰٫۰

۱۳٫۶

۱۳٫۶

۱۵٫۰

۲٫۷

۰٫۰

۵۵٫۰

خیلی خوب

A

۶

MVM530

مدیران خودرو

۱٫۰

۹٫۳

۱٫۰

۲٫۰

۲۵٫۰

۹٫۰

۸٫۰

۰٫۰

۰٫۰

۵۵٫۳

خیلی خوب

A

۷

پژو ۴۰۵

ایران خودرو خراسان

۵٫۵

۱٫۶

۰٫۰

۰٫۸

۲۸٫۲

۱۰٫۳

۵٫۵

۳٫۹

۱٫۳

۵۷٫۱

خیلی خوب

A

۸

سمند

ایران خودرو

۳٫۵

۴٫۴

۰٫۳

۱٫۹

۳۲٫۴

۴٫۴

۷٫۵

۲٫۸

۰٫۰

۵۷٫۳

خیلی خوب

A

۹

پژو ۴۰۵

ایران خودرو

۰٫۸

۳٫۳

۲٫۰

۰٫۸

۳۲٫۸

۱۰٫۵

۵٫۴

۱٫۷

۰٫۶

۵۷٫۸

خیلی خوب

A

۱۰

پژو پارس

ایران خودرو خراسان

۷٫۱

۲٫۹

۰٫۰

۰٫۷

۲۱٫۹

۱۰٫۰

۱۲٫۱

۳٫۶

۰٫۰

۵۸٫۳

خیلی خوب

A

۱۱

تیبا

سایپا کاشان

۱٫۳

۱۲٫۷

۲٫۵

۹٫۶

۱۹٫۴

۱۱٫۵

۶٫۷

۱٫۹

۰٫۶

۶۶٫۰

خوب

B+

۱۲

MVMX33

مدیران خودرو

۰٫۰

۱۱٫۰

۶٫۰

۵٫۰

۳۰٫۷

۱۰٫۰

۴٫۰

۱٫۰

۰٫۰

۶۷٫۷

خوب

B+

۱۳

سایپا X131

سایپا

۷٫۰

۱۱٫۱

۳٫۷

۴٫۷

۱۹٫۱

۱۶٫۷

۵٫۹

۶٫۴

۶٫۶

۸۱٫۱

خوب

B+

۱۴

سایپا X131

پارس خودرو

۳٫۱

۶٫۸

۲٫۳

۳٫۷

۲۳٫۴

۲۵٫۲

۹٫۷

۳٫۷

۳٫۸

۸۱٫۶

خوب

B+

۱۵

MVM110

مدیران خودرو

۰٫۰

۱۰٫۷

۰٫۰

۱۴٫۰

۳۰٫۰

۱۸٫۷

۱۳٫۳

۰٫۰

۰٫۰

۸۶٫۷

خوب

B

 

 

جدول رده بندی کیفی – گروه سبک- وانت

ردیف

خودرو

شرکت

کدهای ۹ گانه

نمره

سطح کیفی

سازنده

۱

۲

۳

۴

۵

۶

۷

۸

۹

منفی

۱

وانت مزدا تک کابین

گروه صنعتی بهمن

۱۲٫۷

۰٫۰

۰٫۰

۰٫۰

۴۰٫۸

۲۵٫۴

۱۵٫۰

۰٫۰

۰٫۰

۹۳٫۸

خوب

B

۲

وانت دیزل زامیاد

زامیاد

۱۲٫۵

۷٫۵

۷٫۵

۷٫۵

۲۶٫۳

۲۶٫۳

۷٫۵

۷٫۵

۲۵٫۰

۱۲۷٫۵

قابل قبول

C+

۳

وانت نیسان CNG

زامیاد

۱۵٫۸

۳٫۵

۸٫۷

۶٫۳

۳۱٫۲

۳۱٫۷

۱۰٫۴

۵٫۸

۲۵٫۰

۱۳۸٫۳

قابل قبول

C+

۴

وانت مزدا دو کابین

گروه صنعتی بهمن

۶٫۸

۰٫۰

۳٫۶

۰٫۰

۴۱٫۸

۵۰٫۵

۱۵٫۰

۰٫۰

۲۵٫۰

۱۴۲٫۷

قابل قبول

C

۵

وانت پیکان

ایران خودرو تبریز

۴٫۵

۱۸٫۸

۷٫۵

۱۲٫۳

۲۹٫۰

۳۴٫۲

۱۸٫۸

۱۴٫۳

۵٫۷

۱۴۵٫۱

قابل قبول

C

 

جدول رده بندی کیفی – گروه تجاری باری

گروه

ردیف

خودرو

شرکت

کدهای ۹ گانه

نمره

سطح

سازنده

۱

۲

۳

۴

۵

۶

۷

۸

۹

منفی

کیفی

کامیونت

۱

ایسوزو P75NPR

بهمن دیزل

۰٫۰

۰٫۰

۰٫۰

۰٫۰

۱۵٫۲

۳٫۵

۸٫۸

۰٫۰

۱٫۵

۲۹٫۰

خیلی خوب

۲

ایسوزو NPR

بهمن دیزل

۰٫۰

۰٫۰

۰٫۰

۰٫۰

۱۶٫۲

۶٫۸

۶٫۳

۰٫۰

۰٫۰

۲۹٫۳

خیلی خوب

۳

الوند

سایپا دیزل

۰٫۰

۰٫۳

۰٫۰

۰٫۴

۳۰٫۷

۴٫۱

۴٫۵

۰٫۰

۰٫۱

۴۰٫۱

خوب

کامیون

۱

ایسوزو M75NPR

بهمن دیزل

۰٫۰

۰٫۰

۰٫۰

۱٫۰

۱۵٫۰

۴٫۰

۹٫۰

۰٫۰

۰٫۰

۲۹٫۰

خیلی خوب

۲

ایسوزو NQR

بهمن دیزل

۰٫۰

۰٫۰

۰٫۰

۰٫۰

۱۴٫۷

۸٫۶

۶٫۱

۰٫۰

۰٫۰

۲۹٫۴

خیلی خوب

۳

بنز WH

ایران خودرو دیزل

۰٫۰

۰٫۰

۰٫۰

۰٫۰

۲۷٫۱

۳۱٫۴

۸٫۲

۰٫۰

۷٫۵

۷۴٫۲

خوب

کشنده

۱

البرز

سایپا دیزل

۰٫۰

۰٫۰

۰٫۰

۰٫۴

۲۵٫۴

۶٫۵

۵٫۴

۰٫۰

۰٫۰

۳۷٫۷

خیلی خوب

۲

A7

ایران خودرو دیزل

۰٫۰

۰٫۰

۰٫۰

۰٫۰

۲۲٫۴

۱۰٫۰

۵٫۵

۰٫۰

۰٫۰

۳۷٫۹

خیلی خوب

عی


khabareghtesadi.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.