کاهش جرائم و پرونده‌های قضایی در ماه مبارک رمضان از برکات ماه خداست

فروردین ۱۴۰۳

تهذیب نفس و گرایش به معنویات در ماه مبارک رمضان مردم را از انجام کارهای خلاف باز می‌دارد و آمارها نشان از کاهش جرائمی همچون سرقت، قتل، آدم ربایی و… در این ماه دارد.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی ممتاز نیوز،  کاهش جرم و جمعیت کیفری از برکات ماه مبارک رمضان است، در این ماه مبارک میزان جرم و انجام گناه به حداقل رسیده و به طرز چشم‌گیری کاهش می‌یابد، به عنوان مثال  جرائم خشن، سرقت از منازل، انحراف‌های اخلاقی و قانون‌گریزی تا حدی کاهش پیدا می‌کند که به احساس امنیت عمومی به صورت معناداری تأثیر می‌گذارد. باشگاه خبرنگاران در ارتباط با این مهم با کارشناسانی به مصاحبه پرداخته است که در زیر شرح آن آمده است.

کاهش سرقت، قتل، آدم‌ربایی در ماه رمضان/ فرصت دوباره برای زندانیان

“حجت‌الاسلام محمدتقی رهبر” در گفتگو با خبرنگار حقوقی قضایی ممتاز نیوز، با بیان اینکه در ماه رمضان آمار جرم و جنایت کاهش چشمگیری دارد، اظهار داشت: گرایش به معنویات در این ماه یکی از عواملی است که افراد را از انجام کارهای خلاف باز می‌دارد.
 
این عضو کمیسیون قضایی مجلس هشتم ادامه داد: در ایام مذهبی و حتی اعیاد، آمار جرم و جنایت کاهش پیدا کرده و مردم به طور اتوماتیک از هر گونه خطا خودداری می‌کنند.
 
حجت‌الاسلام رهبر افزود: ایام ماه رمضان هر سال معمولا سرقت، قتل، آدم ربایی، تعرض و… کاهش پیدا می‌کند.
 
وی گسترش و تسّری معنویات در جامعه را مهم‌ترین راهکار پیشگیری از جرایم دانست و اظهار داشت: از آنجایی که برخی از این جرایم با اعتقادات مذهبی مردم آن هم در ایام رمضان سنخیت ندارد، کارشناسان حقوقی و جامعه شناسی به کاهش جرایم در این ماه تاکید دارند.
 
رهبر از ماه رمضان به عنوان فرصتی برای بازگشت به خود یاد کرد و افزود: مردم طی یک ماه رمضان سعی می‌کنند به کارهای قبل خود بیشتر فکر کنند و حتی برخی از مجرمان در این ماه مصمم می‌شوند که هرگز مرتکب خلاف نشوند.
 
این عضو کمیسیون قضایی مجلس هشتم خاطرنشان کرد: در حال حاضر برنامه‌های خوبی طی یک ماه رمضان در زندان‌ها برگزار می‌شود که این برنامه‌ها نقش عمده‌ای در تغییر نگرش مجرمان نسبت به زندگی پس از خروج از زندان در میان مردم جامعه دارد.

حجم ورودی پرونده‌ها به محاکم قضایی در ماه رمضان کاهش می‌یابد

حجت‌الاسلام “موسی قربانی” در گفتگو با خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: حجم ورودی پرونده‌ها به دادسراها و محاکم قضایی در ماه رمضان کاهش می‌یابد.

وی ادامه داد: در فرهنگ دینی ما به این نکته اشاره شده که در ماه رمضان شیطان غل و زنجیر می‌شود و همین مسأله سبب دوری اشخاص از ارتکاب به جرم و جنایت در ماه رمضان خواهد شد.

عضو کمیسیون قضایی مجلس هشتم با تاکید بر اینکه در ماه رمضان از وقوع جرایم کاسته می‌شود، تصریح کرد: شواهد آماری فراوانی در دست است که نشان می‌دهد در ماه مبارک رمضان به طور قابل توجهی از میزان وقوع جرم و کج‌روی و دست یازدیدن به بسیاری از کنش‌های مغایر با ارزش‌های اجتماعی و قواعد اخلاقی و ضوابط قانونی، کاسته می‌شود.

این قاضی دیوان عالی کشور خاطرنشان کرد: در این ماه جرایم خشن، سرقت، انحرافات اخلاقی و قانون‌گریزی‌ها تا حد بسیار بسیاری تقلیل می‌یابد و میزان امنیت عمومی در جامعه بسیار بالا می‌رود.

جرایم در ماه رمضان به صفر می‌رسد/ کاهش پرونده‌های جنایی

حجت‌الاسلام “سیدمصطفی طباطبایی‌نژاد” در گفتگو با خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، در رابطه با تاثیر ماه رمضان در کاهش جرایم اظهار داشت: ماه مبارک رمضان از چند جهت در کاهش جرایم اثر می‌گذارد، چرا که این ماه، ماه کنترل نفس است و انسان را از هرگونه خطا باز می‌دارد.
 
وی ادامه داد: حرمت و اهمیت ماه رمضان در نظر مسلمانان سبب شده تا این ماه دارای ارزش و اهمیت خاصی شده و در کنترل نفس، کاهش جرایم و ناهنجاری‌های اجتماعی تاثیر فراوانی داشته باشد.
 
عضو کمیسیون قضایی مجلس هشتم، با تاکید بر اینکه مجازات حرمت شکنی در ماه رمضان چندبرابر است، گفت: در ماه رمضان اشخاص جامعه باید به روزه‌داران احترام بگذارند و حرمت ماه میهمانی خدا را حفظ کنند.

حجت‌الاسلام طباطبایی نژاد با اشاره به اینکه از قبل این آمار ملاحظه می‌شود که جرایم در ماه رمضان به خصوص شب‌های قدر به صفر می‌رسد، خاطرنشان کرد: خواه ناخواه، روزه و روزه داری در کاهش جرایم تاثیر گذاشته و ورودی پرونده‌های جرم و جنایت به محاکم قضایی کم می‌شود.

 انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.