کاهش جمعیت زندانیان تنها بر عهده قوه قضاییه نیست

اردیبهشت ۱۴۰۳

معاون اول قوه قضاییه با تأکید بر کاهش استفاده از مجازات حبس گفت: به جز در موارد خاص و مندرج در قانون و شرع نمی‌توان از مجازات حبس استفاده کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگارارن به نقل از اداره کل روابط عمومی قوه قضاییه؛حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در نهمین همایش فصلی دادستان‌های مراکز استان‌های سراسر کشور با اشاره به دستورالعمل ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری زندانها گفت: مبانی این دستورالعمل اول بر پایه استفاده نکردن از مجازات حبس در جرایم کیفری جز در موارد خاص است.

معاون اول قوه قضاییه پیشگیری و جلوگیری از تکرار جرم را در کاهش مجازات حبس بسیار مهم دانست و افزود: استفاده از مجازات حبس غیر از آثار روحی، روانی و اجتماعی که برای خود زندانی به همراه دارد چه بسا می‌تواند سبب فروپاشی خانواده زندانی و همچنین ضررهای مادی و معنوی برای فرزندان و اطرافیان زندانی شود.

وی با بیان اینکه “تلاش برای کاهش جمعیت زندانیان تنها بر عهده قوه قضاییه نیست” گفت: رفع دو مشکل بزرگ فقر و بیکاری که از وظایف دولت است می‌تواند در کاهش میزان ورودی اشخاص به زندان بسیار مؤثر باشد.

وی به نقش مجلس در این زمینه اشاره کرد و افزود: مجلس شورای اسلامی می‌تواند ضمن بازنگری در قوانین مربوطه با استفاده از نظرات کارشناسان و دانشگاهیان لوایح مربوط به حبس‌زدایی و جرم‌زدایی را مورد تصویب قرار دهد.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با اشاره به جایگاه انسان در آیات و روایات تصریح کرد: در نظام اسلامی بر خلاف نظام های غربی انسان حق ندارد عزت نفس خود را مخدوش کند یا کرامت نفس خود را زیر سوال ببرد چرا که این نوعی حق الله است.

معاون اول قوه قضاییه در پایان ضمن اشاره مجدد به دستورالعمل ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری زندانها از دادستان‌ها و مسئولان زندانها خواست به مسئله کرامت انسان توجه ویژه‌ای داشته باشند.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.