کاهش خطر حمله مغزی با خوردن گوجه فرنگی

از میان دویست و پنجاه و هشت فردی که سطح لیکوپن خونشان بسیار پایین بود ، بیست و پنج نفر دچار حمله مغزی شدند و از میان دویست و پنجاه و نه فرد با بالاترین سطح این آنتی اکسیدان تنها یازده نفر دچار حمله مغزی شدند.

براساس نتایج تحقیق محققان فنلاندی خوردن گوجه فرنگی که سرشار از آنتی اکسیدان لیکوپن است ، به طور قابل توجهی خطر حوادث عروق مغزی را کاهش می دهد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، براساس نتایج تحقیق صورت گرفته در دانشگاه کوپیوی فنلاند که روز دوشنبه در مجله آمریکایی نورولوژی منتشر شد ، افرادی که بیشترین میزان لیکوپن در خونشان دیده می شود ، پنجاه و پنج در صد کمتراز افرادی که سطح این آنتی اکسیدان در خونشان بسیار پایین است ، دچار سکته مغزی می شوند.

یک هزار و سی و یک مرد با سن بین چهل و شش تا شصت و پنج سال در این تحقیق شرکت داشتند.

در آغاز این تحقیق ، سطح لیکوپن خون افراد شرکت کننده اندازه گیری شد و آنها به طور متوسط حدود دوازده سال تحت بررسی قرار گرفتند. طی این مدت شصت و هفت تن از آنها دچار یک حادثه عروق مغزی شدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن ، از میان دویست و پنجاه و هشت فردی که سطح لیکوپن خونشان بسیار پایین بود ، بیست و پنج نفر دچار حمله مغزی شدند و از میان دویست و پنجاه و نه فرد با بالاترین سطح  این آنتی اکسیدان تنها یازده نفر دچار حمله مغزی شدند.

نتایج این تحقیق هنگامی قانع کننده تر شد که محققان فقط به حوادث عروق مغزی ناشی از لخته شدن خون و نه خونریزی ، توجه داشتند.

همچنین افرادی که بالاترین سطح لیکوپن در خونشان وجود داشت ، پنجاه و نه درصد کمتر از سایر شرکت کنندگان دچار حمله مغزی ناشی از لخته شدن خون شدند.

یونی کارپی ، مسئول اصلی این تحقیق از دانشگاه کوپیوی فنلاند گفت رژیم غذایی غنی از میوه ها و سبزیجات برای کاهش خطر حوادث عروق مغزی بسیار سودمند است.

همچنین در این تحقیق میزان  آنتی اکسیدان هایی همچون آلفا کاروتن ، بتا کاروتن ، آلفا توکوفرول ( فرم فعال ویتامین ئی ) و رتینول ( ویتامین آ ) در خون مورد بررسی قرار گرفت که نشان داد هیچ ارتباطی بین سطح آن و کاهش خطر سکته مغزی وجود ندارد.


عصر ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.