کاهش صادرات طلای ترکیه به ایران

گردآوری توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز

بینا:درحالی که صادرات طلای ترکیه به ایران در پی تحریم‌ها یک چهارم شده است رئیس انجمن صادرکنندگان جواهرات ترکیه ابراز امیدواری کرد با لغو تحریم طلای ایران بر اساس توافق هسته ای اخیر صادرات طلای ترکیه به ایران تاحد قابل ملاحظه ای افزایش یابد.

به گزارش ممتاز به نقل از حریت، رئیس انجمن صادرکنندگان جواهرات ترکیه با انتشار یافتن بیانیه ای تاکید کرد اگر تحریم های اتحادیه اروپا علیه ایران لغو شود ممکن است صادرات طلای ترکیه به این کشور تا حد قابل ملاحظه ای افزایش یابد.

آیهان گونر در این بیانیه افزود: چنانچه تحریم ها لغو شود ما می توانیم صادرات طلای خود به ترکیه را افزایش قابل ملاحظه ای دهیم. مهمتر این که ترکیه می تواند به ایران جواهرات صادر کند که البته توسط دولت ایران ممنوع شده است.

وی در ادامه نوشت: اگر ما بتوانیم به جای شمش طلا جواهرات به ایران بفروشیم بسیار به نفع ما خواهد بود.

بر اساس توافق هسته ای ایران و گروه ۵+۱ که هفته جاری در ژنو به امضا رسید قرار است تحریم تجارت طلای ایران لغو شود. ایران پیش تر با تبدیل پول نفت و گاز صادراتی خود به ترکیه به طلا تحریم های بانکی غرب را دور می زد.

بر اساس گزارش اداره آمار ترکیه این کشور در ۹ ماه اول سال قبل میلادی ۶٫۴ میلیارد دلار طلا به ایران صادر کرده بود اما به سبب تحریم های غرب این رقم در مدت مشابه سال جاری میلادی به ۱٫۶ میلیارد دلار کاهش یافته است.


شبکه اطلاع رسانی بانک و بیمه

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.