کاهش مصرف کود شیمیایی و سموم در بخش کشاورزی در راستای افزایش سلامت انسان‌ها

کاهش فوق‌العاده توزیع و مصرف کودشیمیایی و سموم در بخش کشاورزی، براساس قانون بهره‌وری کشاورزی و در راستای افزایش سلامت انسان‌ها صورت گرفته است.

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در جلسه کمیته فنی پروژه ایمنی آب شرب تبریز (wsp) که در محل سالن جلسات این سازمان برگزار شده بود با بیان اینکه در روستاها و دهستان‌ها بحث پیشگیری و پیش‌آگاهی و روش‌های مبارزه بیولوژیک جهت تولید محصول سالم روزبه‌روز رونق می‌گیرد، گفت: با تشکیل شورای سیاست‌گذاری مدیریت تلفیقی آفات (IPM) در سطح استان، کنترل مصرف سم در مزارع به‌صورت جدی دنبال می‌شود طی یک برنامه پنج ساله، اراضی کشاورزی استان تحت مدیریت IPM قرار گیرد.

دکتر مسعود محمدیان با بیان اینکه با توجه به بند “د” ماده ۱۴۳ قانون برنامه پنجم، اراضی کشاورزی تحت مدیریت تلفیقی آفات قرار می‌گیرد، افزود: این اراضی توسط کلینیک‌های گیاهپزشکی بخش خصوصی در استان مدیریت می‌شوند و باید بگویم محصولات تولید شده در آذربایجان شرقی یکی از سالم‌ترین تولیدات کشور بوده و با توجه به اینکه مصرف بهینه کود و سم در کشور مورد تأکید وزارت جهاد کشاورزی است و نظارت بر مصرف کود و سم به‌طور جدی در این استان توسط شبکه‌های مراقبت و پیش‌آگاهی دنبال می‌شود.

وی بالا رفتن سلامت آب شرب را یکی از اهداف برنامه آشنایی بیشتر کشاورزان با طرح کاهش مصرف سموم و کودهای شیمیایی در کشاورزی دانست و خاطرنشان کرد: بر این اساس در استان نیز فعالیت‌های مهمی آغاز شده است، به‌طوری‌که در این زمینه در اهداف کلان و خط‌مشی‌های اساسی قانون برنامه توسعه، حفظ و احیای منابع طبیعی تجدیدشونده، حفظ گونه‌های گیاهی، جلوگیری از فرسایش، آلودگی خاک و هوا و آب، توجه به ضوابط زیست محیطی و استفاده بهینه از سموم و کودهای شیمیایی در بخش کشاورزی در دستور کار برنامه‌ریزان قرار گرفته است.

محمدیان با بیان اینکه کاهش مصرف سم وکودهای شیمیایی در بخش کشاورزی مستلزم اعتقاد عمیق بهره‌برداران به اهمیت زیست محیطی و اقتصادی مسئله است، ادامه داد: از این رو در سامان‌دهی باید به‌گونه‌ای عمل شود که مجموع بهره‌برداران در این مهم انجام وظیفه کنند و در این راستا از کلیه امکانات موجود دستگاه‌های ترویجی، تحقیقاتی و آموزشی در راستای این مهم به نحو احسن بهره‌جویی شود.

وی با بیان اینکه عملیات کاهش سموم و کودهای شیمیایی با مجموعه سیاست‌های این سازمان عجین شده و به‌صورت یک باور عینی بر همه تصمیم‌گیری‌های جاری تأثیر گذاشته است، تصریح کرد: مهمترین عامل استفاده از آب شرب مصرفی، وجود سلامت و پاکیزگی آب‌ها برای امکان بهره‌مندی معقول و بهینه از آنها بوده و طبیعی است که با وجود این خصیصه است که مبحث آلودگی آب‌ها از جایگاه عمده‌ای در مباحث آب برخوردار می‌شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه تأمین آب سالم و بهداشتی، ضرورت نخست شاخص عدالت در سلامت انسان بوده و ایمنی‌سازی آب شرب، بدون همکاری‌های بین بخشی تحقق نمی‌یابد، یادآور شد: دولت در تعیین شاخص‌های عدالت در سلامت به مبحث شبکه عمومی آب سالم در استان توجه کرده است.

محمدیان با بیان اینکه افزایش فعالیت کشاورزی، موجبات آلودگی منابع آب شرب را فراهم نساخته است، تأکید کرد: نفوذ مواد شیمیایی پساب صنعتی به سفره‌های زیرزمینی منابع آب شرب عمده‌ترین عامل آلودگی آب‌های سطحی بوده و در این باره وظیفه متولیان امر در آب منطقه‌ای و محیط زیست بیش از پیش است.

وی در پایان با بیان اینکه لازم است جهت انجام مجموعه اقداماتی که لازم است از طریق این سازمان در ایمنی‌سازی آب شرب صورت گیرد، از محل کمک‌های سازمان بهداشت جهانی به این پروژه اعتبار ویژه‌ای تخصیص یابد، اظهار داشت: شایسته است این پروژه در شورای سلامت استان مطرح شود./

A-910719-13

کشاورزی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.