کاهش معاملات مسکن / حق کمیسیون بنگاه‌ها یکسان می‌شود

رئیس اتحادیه املاک از پذیرش سراسری شدن حق کمیسیون بنگاه‌های املاک در کارگروه مسکن خبر داد و گفت: خرید و فروش مسکن با کاهش ۶۳ درصدی در تیرماه به روزی ۵۶۰۰ معامله رسید که از رکود بازار مسکن خبر می دهد.

مصطفی قلی خسروی  در پاسخ به این سؤال که آیا رکود خرید و فروش مسکن در این روزها صحت دارد، افزود:گرانی مسکن و کاهش قدرت خرید متقاضیان باعث شده تا این روزها خرید و فروش مسکن به شکل قابل توجهی افت پیدا کند.

وی ادامه داد: آماری که در سامانه اطلاعات و مستغلات کشور به ثبت رسیده، حاکی از این است که در ماههای دی، بهمن و اسفندماه سال گذشته روزانه ۱۵ هزار خرید و فروش مسکن انجام می شد.

وی افزود: اما آماری که در حال حاضر در سامانه یاد شده به ثبت رسیده، نشان می دهد در تیرماه جاری روزانه به طور متوسط ۵۶۰۰ واحد مسکونی خرید و فروش شده است.

قلی خسروی گفت: مطمئناً وقتی قیمت مسکن با افزایش کاذب مواجه می‌شود و قدرت خرید هم متناسب با آن رشد پیدا نمی‌کند خرید و فروش مسکن وارد رکود می‌شود.

*پذیرش سراسری شدن حق کمیسیون بنگاه‌های مسکن توسط کارگروه مسکن

رئیس اتحادیه مشاوران املاک در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود برخی بنگاه‌های مسکن بیش از حق کمیسیون مصوب خود از خریداران و یا فروشندگان وجه دریافت می کنند ، گفت: در بسیاری از موارد برخی از بنگاه‌های مسکن برای اینکه خرید یا فروش مسکن از سوی یکی از طرفین قطع نشود از حق کمیسیون خود می‌گذرند.

وی ادامه داد: یکپارچه و سراسری بودن حق کمیسیون بنگاه‌های املاک سراسر کشور از هر لحاظ برای این صنف مفید است.

وی اضافه کرد: سراسری بودن حق کمیسیون بنگاه‌های املاک باعث می‌شود اطلاع‌رسانی بسیار راحت و آسان انجام شود.

قلی خسروی گفت: برای سراسری شدن حق کمیسیون بنگاه‌های مسکن پیشنهادی به هیئت عالی نظارت وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه شده است تا نرخ حق کمیسیون بنگاه‌های مسکن در کل کشور یکسان شود.

وی افزود: خوشبختانه نظر مثبت وزیر راه و شهرسازی در خصوص یکسان شدن حق کمیسیون بنگاه‌های مسکن باعث شده که با این پیشنهاد در کارگروه مسکن موافقت شود.

وی خاطرنشان کرد: استان تهران دارای ۱۷ شهر است که در هر یک از این شهرها حق کمیسیون بنگاه‌های آنها متفاوت است.

به گفته وی،حق کمیسیون بنگاههای مسکن در تهران تا ۳۰ میلیون تومان یک درصد، از ۳۰ تا ۵۰ میلیون ۷۵ صدم درصد، ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان نیم درصد و از ۱۰۰ میلیون تومان به بالا ۲۵ صدم درصد است.
۳۹۳۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.