کاهش معوقه بانک ها ناامیدکننده است

۵ م دیماه ،

بینا- یک عضو شورای پول و اعتبار گفت: با توجه به مشکلاتی که در تسویه ارزی به نرخ مبادلاتی و نزدیک شدن زمان سررسید تسهیلات ارزی ملاحظه می‌شود، چشم‌انداز مثبتی از کاهش بدهی و مطالبات معوق وجود ندارد.
به گزارش بینا، کورش پرویزیان در مورد اقدامات بانک مرکزی برای کنترل بدهی بانک‌ها به این بانک به فارس اظهارداشت: یکی از برنامه‌های اصلی بانک مرکزی کنترل افزایش بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی است.
وی افزود: هم‌اکنون مشکلاتی مانند تورم و رشد بالای نقدینگی وجود دارد و به همین سبب بانک مرکزی در تلاش برای کنترل اضافه برداشت‌های بانک‌ها و افزایش بدهی‌ آنها است، اما با توجه به بعضی مشکلاتی که در قوانین و دستورالعمل‌ها وجود  دارد چشم انداز مثبتی از کاهش بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی ملاحظه نمی‌شود و چشم انداز مثبتی از کاهش مطالبات معوق بانک‌ها نیست.
این عضو شورای پول و اعتبار ادامه داد: در بحث بدهی‌های ارزی با توجه به شفاف نبودن تصمیمات در خصوص نرخ تسویه (مبادلاتی) این احتمال وجود دارد که حتی مطالبات معوق هم افزایش یابد و اگر زودتر تصمیم‌گیری نشود این امکان وجود دارد که در آینده به بخش‌های دیگر اقتصاد هم آسیب برساند؛ البته در این شرایط بانک مرکزی تلاش می‌کند معوقات و بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی افزایش نیابد.
وی در پاسخ به این که چرا اقدامات و تلاش‌های بانک مرکزی اثرات خود را نشان نداده و در سال جاری مطالبات معوق ۱۶ هزار میلیارد تومان و بدهی بانک در یک سال قبل حدود ۶۵ درصد افزایش یافته است، گفت: بانک‌ مرکزی اقدامات کنترلی خود را انجام می‌دهد، به همین سبب تصمیم تازهی برای اختصاص خط اعتباری به بانک‌ها داده نشده است و تقاضاهایی که برای خط اعتباری وجود داشت را رد کرد؛ این اقدام به عدم افزایش بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی کمک خواهد کرد.
پرویزیان در پاسخ به این سوال که می‌توان به عدم افزایش بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی تا پایان سال امیدوار بود، اظهارداشت: به هر حال مسائلی مانند تسویه بدهی ارزی وجود دارد زیرا عده‌ای با استفاده از منابع بانک مرکزی، حساب ذخیره ارزی و صندوق توسعه ملی تسهیلات دریافت‌ کرده و در قالب طرح‌های توسعه و پروژه‌های اقتصادی سرمایه‌گذاری کرده‌اند که به تدریج زمان سررسید آنها فرا می‌رسد؛ ممکن است به سبب بروز مشکلاتی در نرخ تسویه ارز، بخشی تسهیلات پرداختی معوق شود.
وی تصریح کرد: تسویه ارزی بین پرداخت‌کنندگان و دریافت‌کنندگان منابع ارزی به چالشی تبدیل شده است و حل این مسائل مقداری زمان خواهد برد.
مشاور رئیس کل بانک مرکزی گفت: با توجه به این شرایط افزایش سرمایه بانک‌ها به ویژه بانک‌های دولتی بسیار ضروری است زیرا سرمایه بانک‌ها به سبب کاهش ارزش ریال کاهش یافته و برای افزایش قدرت تسهیلات‌دهی، افزایش سرمایه بانک‌ها باید مورد توجه قرار گیرد.

RSS
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.