کاهش ۱۴ لیتری سرانه مصرف آب شهروندان هرمزگانی

یکشنبه ۴ تیر – ۱۱:۲۹:۵۸ ق.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس

با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها تحقق یافت؛

بزرگنمایی:  

خبرگزای آریا- مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان هرمزگان گفت: با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها، سرانه مصرف آب شهروندان هرمزگانی روزانه ۱۴ لیتر کاهش یافته است.
به گزارش سرویس اقتصادی آریا، “حسین خادمی” اظهار داشت: پس از اجرای هدفمندسازی یارانه ها، میزان مصرف آب در هرمزگان ۱۴ درصد و سرانه مصرف از ۲۸۰ لیتر در روز برای هر نفر در سال ۸۹ به ۲۶۶ لیتر در روز برای هر نفر در سال ۹۰ کاهش یافته است اما همچنان سرانه مصرف آب در استان ۷۰ درصد بالاتر از متوسط الگوی کشوری است.
وی هفته صرفه جویی در مصرف آب (یکم تا هفتم تیرماه) را به عنوان یک رویداد مهم فرهنگی دانست که در افکار عمومی و رسانه ها نقش ویژه ای در راستای ترویج فرهنگ صرفه جویی داشته است.
وی با بیان اینکه گرمای هوا و اقلیم حاکم بر شهرهای استان از دلایل مصرف بالای آب است، گفت: متاسفانه ۳۰ درصد از آب مصرفی شهروندان مربوط به مصارف غیرضروری آنان است که با توجه به نقش مهم شهروندان در راستای نهادینه شدن فرهنگ صرفه جویی، نیازمند کارهای فرهنگی – آموزشی بیشتر برای ارتقای آگاهی افکار عمومی هستیم.
خادمی در ادامه با اشاره به کاهش کلی مصرف آب در شهرهای استان هرمزگان پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها، افزود: در زمان حاضر بیشترین کاهش میزان مصرف آب با ۲۶ درصد کاهش مربوط به شهر میناب بوده و کمترین کاهش مصرف نیز با یک درصد در شهرهای بندرعباس و جاسک ثبت شده است.
رییس هیات مدیره شرکت آبفای هرمزگان سپس با اشاره به رشد سالانه هفت درصدی مشترکان آب  استان، این افزایش رشد را قابل توجه دانست.
خادمی اضافه کرد: ۷۵ درصد از مشترکان آب استان مصرفی بین صفر تا ۲۲ مترمکعب در ماه، ۲۳ درصد آنان مصرفی بین ۲۲ تا ۴۴ مترمکعب و دو درصد نیز مصرفی بالاتر از ۴۴ درصد دارند که به عنوان مشترکان پرمصرف تلقی می شوند.
وی رشد روزافزون جمعیت در شهرهای استان و محدودیت منابع آبی ناشی از خشکسالی های اخیر را از عوامل مهمی اعلام کرد که مشکل تامین آب در استان را دوچندان کرده است.
وی با بیان اینکه بحران آب در استان جدی است و بایستی به دنبال راهکارهای مقابله با این بحران بود، اظهار داشت: کاهش بارندگی در استان، هم اکنون به بحرانی ترین دوران خود در ۱۴ سال گذشته رسیده به طوری که هرمزگان را به کانون خشکسالی در کشور تبدیل کرده است.
خادمی اوج بحران خشکسالی در استان را بین دهه ۸۰ تا ۹۰ عنوان کرد و گفت: این استان با ۶۰ درصد کاهش، در ردیف استان های کم بارش کشور قرار دارد.
به گفته وی، در سال جاری دشواری های تامین آب در استان در مقایسه با سال های گذشته افزایش یافته است و اگر شرایط جوی تغییر نکند و میزان مصرف متعادل نشود، مشکلات دوچندانی را پیش رو خواهیم داشت.
وی ابراز امیدواری کرد: با اقدام های در دست اجرا و همکاری شهروندان، تابستان امسال را با کمترین خسارت پشت سر بگذاریم.

کد خبر: ۲۰۱۲۰۶۲۴۱۱۲۹۵۸۳۹۰


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.