کاهش ۲۱ سانتیمتری سطح دریاچه ارومیه نسبت به پارسال

۲۵م آذر ،

1-1643.jpg

وزارت نیرو درحالی اعلام کرده است که هم اکنون زاینده رود تنها محدوده بحرانی کشور در بخش آب است که از کاهش ۲۱ سانتیمتری سطح دریاچه ارومیه نسبت به پارسال خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمد حاج رسولیها با اشاره به وضعیت آبی کشور با بیان اینکه برنامه مدیریت سدها در سال آینده ابلاغ شده و تنها محدوده بحرانی کشور در زمان کنونی زاینده رود است، گفت: البته محدوده سد کرخه نیز باید مراقبت شود تا مشکل سال قبل کمتر رخ دهد.

وی ادامه داد: به امید خدا اگر بارندگی ها همین طور ادامه داشته باشد، سد سیمره نیز آبگیری می گردد.

وی تصریح کرد: سدهای استقلال، پیشین، ۱۵ خرداد، دز، تنگوئیه، ایلام و کمال صالح نیز نیاز به مراقبت داشته و سد ایلام به سبب بارندگی های اخیر شرایطی بهتر دارد و چندان بحرانی نیست.

وی وضعیت سد شمیل و نیان را نیز بهتر از پارسال عنوان کرد و کاهش ۱۱ درصدی ورودی سدهای کشور را ناشی از سرمای هوا و نزولات به صورت برف در ارتفاع ها عنوان کرد و گفت: اگرچه سه سد کارون ۳، کارون ۴ و دز در مجموع یک میلیارد و ۱۹۵ میلیون مترمکعب آب کمتر از مدت مشابه سال آبی قبل دارند اما درعوض سد گتوند یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون مترمکعب بیشتر از پارسال آب دارد.

وی افزود: همچنین بارش های اخیر کمک بسیار خوبی به افزایش حجم آب مخزن سد کرخه داشته است.

حاج رسولیها درخصوص سدهای استان تهران گفت: اگرچه سدهای سامانه غرب استان تهران حجم آب کمتری از پارسال دارند اما در آبان ماه سال قبل بارش های شدیدی در غرب استان تهران رخ داد و سدهای طالقان و امیر کبیر در زمان مشابه سال آبی قبل تقریبا پر بودند.

وی ادامه داد: امسال نیز با بارش هایی که در حال وقوع است، هیچ مشکلی درخصوص سدهای این محدوده وجود نخواهد داشت و به امید خدا تا پایان اسفند و فروردین سال آینده پر خواهد شد.

وی تصریح کرد: سدهای سامانه شرق تهران مانند سد لار و ماملو نیز در زمان کنونی دارای شرایط مطلوب بوده و حجم مخزن آنها به ترتیب ۸۳ و ۲۹۶ درصد بیشتر از پارسال است.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران به بارش های خوب سال آبی جاری اشاره کرد گفت: ویژگی بارز بارش های امسال برعکس سال آبی قبل توزیع و پراکنش مناسب آنهاست.

وی افزود: بارندگی هفته قبل در حوضه های خلیج فارس و دریاچه ارومیه با پراکنش بسیار خوب همراه بوده و بارش های خوبی نیز در حوضه مرکزی رخ داده است.

وی همچنین درخصوص آخرین وضعیت دریاچه ارومیه گفت: اگرچه سطح کنونی دریاچه در مقایسه با زمان مشابه سال آبی قبل ۲۱ سانتیمتر پایین تر است اما افزایش سطح دریاچه از آبان ماه آغاز شده و شیب افزایش خوبی را داراست.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.