کاهش ۸۰ سانتیمتری تراز آب دریای خزر طی ۱۶ سال اخیر

۲۸م آذر ،

191-20.jpg

تراز آب دریای خزر طی ۱۶ سال اخیر، ۸۰ سانتی‌متر کاهش یافته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مهندس جواد ملک، مدیر مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر با اعلام خبر کاهش ۸۰ سانتی‌متری تراز آب دریای خزر طی ۱۶ سال قبل که براساس تحلیل داده‌های دریافتی از ایستگاه‌های ترازسنجی مستقر در بندر انزلی، بندر نوشهر، بندر صدرا (نکا) و بندر ترکمن (آشوراده) استخراج شده است، گفت: از سال آبی (۷۵-۱۳۷۴) که حداکثر تراز آب دریا را در طی دهه‏های ۶۰ و ۷۰ شمسی شاهد بوده‏‌ایم تا انتهای سال آبی (۹۱-۹۰)، دریای خزر نزدیک به ۸۰ سانتیمتر کاهش تراز آب داشته است.

وی با مورد توجه قراردادن میانگین تراز آب دریای خزر در سال آبی ۹۱ – ۱۳۹۰ بیان کرد: میانگین تراز آب دریای خزر در مدت مذکور برابر ۲۶٫۵- متر است که نسبت به سال آبی قبل ۶ سانتی‌متر و نسبت به دو سال قبل ۳۰ سانتی‌متر کاهش را نشان می‌دهد.

مدیر مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر با اشاره به دلایل کاهش تراز آب اظهار داشت: از جمله دلایل کاهش تراز آب را می توان ادامه خشکسالی در حوضه آبریز خزر و کاهش بارش و در نتیجه کاهش آبدهی رودخانه‏‌های منتهی به دریای خزر و مهم‌ترین آنها رودخانه ولگا دانست به گونه ای که در سال‏های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ میلادی دبی رودخانه ولگا کمتر از ۸۰ درصد میانگین درازمدت این رودخانه بوده است و در بهار ۲۰۱۲ میلادی و در دوره پرآبی، آبدهی رودخانه ولگا ۱۳ درصد پایین تر از حد نرمال بوده است.

وی تصریح کرد: کاهش نزدیک به ۸۰ سانتی متری تراز آب دریای خزر در طی ۱۶ سال اخیر را نمی‌‏توان به عنوان افت و خیزهای معمولی دریا دانست و احتمال ادامه کاهش تراز آب به عنوان دور تازهی از ویژگی‏های نوسانی دریای خزر را نباید از نظر دور داشت.

مهندس ملک درخصوص اقدامات لازم برای حل مشکل کاهش تراز آب دریای خزر گفت: با توجه به اعلام حد بستر دریای خزر به میزان تراز ۷/۲۴- متراز سوی وزارت نیرو و لزوم حفظ و حراست آن از سوی شرکتهای آب منطقه‏ای شمال کشور، لازم است پروژه تهیه نقشه حد بستر و حریم دریای خزر و علامت‏گذاری سواحل با جدیت اجرا شود.

وی خاطرنشان ساخت: ضروری است کلیه طرح‌ها و برنامه‌های استراتژیک دولت در سواحل جنوبی دریای خزر با رویکرد به ویژگی‌های نوسانی دریای خزر و روند کاهش تراز آب در سالهای اخیر مهندسی و عملیاتی شوند.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.