کرزای: خط مرزی با پاکستان را هیچ وقت به رسمیت نمی‎شناسیم

۱۴اردیبهشت،

reuters-88.JPG

در پی افزایش تنش‎های مرزی بین افغانستان و پاکستان، رئیس جمهوری افغانستان گفته است که کشورش هیچ زمانی خط مرزی بین دو کشور را به رسمیت نمی‌شناسد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در درگیری مرزی بین دو کشور در منطقه گوشته در ولایت ننگرهار در شرق افغانستان، یک سرباز افغان کشته و سه سرباز دیگر زخمی شدند.

حامد کرزای نیروهای پاکستانی را به آغاز این درگیری متهم کرد و گفت که پاکستان تلاش دارد که افغانستان را وادار به گفت‌وگو بر سر مسئله مرزی دو کشور موسوم به خط “دیورند” و به رسمیت شناختن آن کند.

وی گفت: “از جانب پاکستان به این طرف خط دیورند و به خاک ما حمله توپخانه‎ای می‎شود، تروریسم و اطرافیت فرستاده می‏‎شود، انسان‎های ما کشته می‎شوند، مکاتب و مساجد ما خراب می‎شود و کوشش بر این است که مانع پیشرفت ما شوند، شاید دو سبب داشته باشد: یکی این که افغانستان که از ۱۰ سال پیش به کمک جامعه جهانی برای حکومت‎داری خود اساس گذاشت، این دولت قوی نباشد، پراکنده و بی‎دولت باشیم. سبب دیگرش شاید این باشد که مردم افغانستان مجبور شوند تا خط دیورند را به رسمیت بشناسند.”

به گزارش بی.بی.سی کرزای افزود که پاکستان به هیچ یک از این دو هدف نخواهد رسید.

رئیس جمهوری افغانستان تاکید کرد که کشورش از زمان امضای قرارداد مرزی بین افغانستان و هند بریتانیایی در سال ۱۸۹۳ تا حال، این مرز را به رسمیت نشناخته و در آینده هم به رسمیت نمی‎شناسد.

وی تاکید کرد: “هیچ حکومتی در افغانستان این خط را نخواهد پذیرفت و نباید هم هیچ حکومت افغانستان جرات این کار را کند، چون ملت افغانستان نفرین می‎کند و می‎راند.”

کرزای افزود که مقام‌های پاکستان در مذاکرات رسمی هم هر از گاهی به صورت مستقیم و غیرمستقیم به این موضوع اشاره کرده‎اند، اما جانب افغانستان به صورت محترمانه آغاز گفت‌وگو بر سر این موضوع را رد کرده است.

با وجود این، کرزای تاکید کرد که افغانستان خواستار داشتن روابط دوستانه با پاکستان است و به همین سبب، در ۱۱ سال قبل او خود شخصاً ۱۹ بار به عنوان رئیس جمهوری به پاکستان سفر کرده است.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.