کسی با این لرزه ها می لرزد!؟

طی صد سال اخیر، زلزله در مناطق مختلف جهان، جان صدها هزار نفر را گرفته و پیشرفت هایی که بشر در زمینه زلزله شناسی کسب کرده، به میزان ناچیزی از شمار قربانیان این فاجعه طبیعی کاسته است.

زلزله شاخص ترین بلای طبیعی با خسارات وهزینه های بسیار جانی و مالی است که فکر آن هم کافی است تا انسان را دچار نگرانی و اضطراب کند، بخصوص که در منطقه زلزله خیز هم باشد.

به گزارش خبرنگار اجتماعیممتازنیوز، براساس پیش بینی ها و تحقیقات صورت گرفته، وقوع زلزله در تهران هم به خاطر بافت ساختمانی و عمرانی و هم به خاطر موقعیت زلزله خیزی آن خسارات بسیاری را به دنبال خواهد داشت.

زمین شناسان با مطالعات و شواهد در دست مطمئن هستند که وقوع زلزله در آینده شهر تهران حتی رخ می دهد همان طور که در گذشته های تاریخی بارها رخ داده و شواهد لرزه شناسی حاکی از این امر است.

وقوع زلزله در تهران امری قطعی است زیرا سه گسل در اطراف تهران وجود دارد اما اینکه زلزله کی می آید؟ چگونه می آید و با چه قدرتی، هیچ کس نمی داند و همین موضوع مطالعات، کارشناسی، تمهیدات و آموزش های لازم را بیش از پیش ضروری می نماید.

به گفته سیدجواد کشفی، معاون آمادگی، عملیات و امور مناطق ستاد مدیریت بحران تهران؛‌ کشور ما جزء ده کشور بلاخیز دنیا است که بر تلفات ترین بلایای طبیعی در کشور ما زلزله و سپس سیل است که از چهل و دو نوع بلایای طبیعی شناخته شده در دنیا، ۳۲ نوع آن در کشور ما رخ می دهد و تمامی شهرهای ما بر روی گسل های زلزله واقع شده اند چرا که ایران روی یکی از کمربندهای فعال زلزله خیز جهان قرار گرفته است و هرازگاهی یک بار زلزله ای ویران کننده نقاطی از کشور را می لرزاند.

زمین لرزه رودبار و منجیل و بم از بزرگترین و مخرب ترین زمین لرزه های ایران در چند دهه اخیر است، روز شنبه ساعت ۱۶ و ۴۵ دقیقه بعدازظهر در استان آذربایجان شرقی زلزله ای وحشتناک رخ داد.

برابر ارقام اعلام شده بزرگی آن ۶٫۲ در مقیاس ریشتر بود این رویداد در ۲۱ مرداد ماه سال در سه شهرستان اهر، هریس و ورزقان سبب کشتار ۳۰۶ نفر و مجروح شدن بیش از ۲ هزار نفر شد.

*۲۰ کمیته تخصصی مسئولیت مدیریت بحران تهران را بر عهده دارند

معاون آمادگی، عملیات و امور مناطق ستاد مدیریت بحران تهران با اشاره به اینکه تهران جزء ۲۵ کلان شهر جهان است و در معرض تهدید جدی زلزله است، اظهار داشت: ۸۶ سازمان در قالب ۲۰ کمیته تخصصی مسئولیت مدیریت بحران را بر عهده دارند.

کشفی ادامه داد: یکی از گام های مؤثر در زمینه پیشگیری و آمادگی در زمان بحران همکاری سازمان پیشگیری و مدیریت بحران تهران با مؤسسه بین المللی‌ “جایگاه” در خصوص راه اندازی سامانه تخمین خسارت در زمان وقوع زلزله است و می توان با کمک این سامانه در زمان بحران اطلاعات واقعی را در کمترین زمان ممکن در اختیار مدیران بحران قرار داد.

معاون آمادگی، عملیات و امور مناطق ستاد مدیریت بحران تهران، تصریح کرد: تهیه نقشه های تخلیه امن یکی دیگر از اقدامات سازمان پیشگیری و مدیریت بحران تهران است که در حال حاضر به دلیل کثرت خانواده ها، این نقشه ها به صورت پایلوت در ۴ محله تهران توزیع شده است و در نظر داریم نقشه های تخلیه امن را برای ۳۷۴ محله در اولین فرصت امکان بر روی سایت سازمان پیشگیری و مدیریت بحران تهران راه اندازی کنیم.

به گفته معاون آمادگی، عملیات وامور مناطق ستاد مدیریت بحران تهران با تأکید بر راه اندازی ۱۰۱ پایگاه در سطح تهران خاطر نشان کرد: از این تعداد در ۷۶ پایگاه بالغ بر ۳۰۰ هزار قلم تجهیزات امداد و نجات آماده است که در ساعات اولیه بحران می تواند پاسخگو باشد.

هشدار درباره احتمال وقوع یک زلزله شدید در تهران سال هاست که از سوی کارشناسان تکرار می شود و دولت نیز گام هایی مؤثری برای مقابله با پیامدهای زلزله احتمالی تهران برداشته است، اما به گمان ناظران، اقداماتی که تاکنون انجام شده باید با همدلی بیشتر و مشارکت مردمی افزایش یابد./ز

گزارش از اکرم مظفری


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.