کشف آلودگی اتمی در ماهی‌های ژاپنی

محیط زیست > آب
در لاشه ماهی‌های صید شده در فاصله ۲۰ کیلومتری نیروگاه آسیب دیده فوکوشیما دایچی در ژاپن سطوح بالایی از ماده رادیواکتیو سزیوم مشاهده شده است.

خبرگزاری آلمان گزارش داد، شرکت توکیو الکتریک پاور ژاپن، اپراتور نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما دایچی، روز سه‌شنبه اعلام کرد که در هر کیلوگرم ماهی گوشتی خوراکی میزان ۲۵۸۰۰ بکرل ماده رادیواکتیو سزیوم مشاهده شده که این میزان ۲۸۵ بار بالاتر از سطح استاندارد ایمنی تعیین شده توسط دولت است.

ماهیگیری در سواحل نیروگاه فوکوشیما پس از فاجعه به وقوع پیوسته در پی زمین لرزه و سونامی مارس ۲۰۱۱ به صورت داوطلبانه محدود شد. سونامی مهیب سال گذشته با تخریب هایی که در سیستم خنک کننده راکتورهای این نیروگاه به وجود آورد باعث گداخت هسته راکتور و نشت شدید رادیواکتیو در زمین، آب و هوا شد. این آلودگی حتی در بستر اقیانوس آرام نیز مشاهده شد.

حدود کمتر از یک ماه پس از این فاجعه توکیو الکتریک پاور بیش از ۱۱ هزار تن آب آلوده به رادیو اکتیو را در اقیانوس آرام تخلیه کرد.
بنا بر اعلام آژانس ماهیگیری ژاپن رکورد پیشین ثبت شده برای آلودگی رادیواکتیو در ماهی‌ها ۱۸۷۰۰ بکرل در هر کیلوگرم در ماهی‌های آزاد بود.

واکائو هانائوکا، از مقامات صلح سبز ژاپن گفت که در حال حاضر دولت به انجام تحقیقاتی کامل درباره آلودگی رادیواکتیو در نواحی ساحلی اطراف فوکوشیما نیاز دارد که این تحقیقات جامع هنوز انجام نگرفته است.

تحقیات این سازمان نشان می‌دهد سطوح بالاتری از آلودگی رادیواکتیو در ماهی و جلبک‌های دریایی نمونه‌برداری شده از نواحی دورتر از فوکوشیما مشاهده شده است.

هانائوکا گفت که اقیانوس، شکل جریان آب و بستر دریا از جمله عواملی بود که بر انتشار آلودگی رادیو اکتیو تاثیر داشته‌اند.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.