کشف دوقلوی خورشید

۳۰اردیبهشت،

ستاره شناسان دورترین دوقلوی خورشید را در کهکشان راه شیری شناسایی کرده اند که ظاهرا توده و ترکیب شیمیایی اش شبیه خورشید ما است.

ستاره شناسان دورترین دوقلوی خورشید را در کهکشان راه شیری شناسایی کرده اند که ظاهرا توده و ترکیب شیمیایی اش شبیه خورشید ما است.

به گزارش خبرگزاری مهر، محققان دوقلوی خورشید را CoRoT Sol ۱ نام گذاری کرده اند.

ستاره شناسان با استفاده از تلسکوپ سوبارو، این ستاره را که ۶.۷ میلیارد سال عمر دارد شناسایی کرده اند. بر اساس داده های ماهواره ای دوره چرخش این ستاره ۲۹ روز – مثبت و منفی پنج روز است.

این ستاره تازه کشف شده به ستاره شناسان برزیلی امکان داد تا آینده نزدیک تک ستاره منظومه شمسی مان را ملاحظه کنیم.

از آنجا که خورشید نزدیک ترین ستاره به زمین است به طور وسیعی و از جنبه های مختلف مورد مطالعه قرار گرفته است.

با وجود تلاش های قابل توجه توسط ستاره شناسان هنوز بسیار مسایل این ستاره غول پیکر از دید دانشمندان دور مانده است.

به جز جوان ترین ستاره ها، چرخش واقعی ستاره های شبیه خورشید ما نامشخص است و تنها چند مطالعه اندک از بلوغ دوقلوی خورشیدی یا ستاره های تکامل یافته تر صورت گرفته است.

توده – میزان ماده و ترکیب شیمیایی یک ستاره مهمترین ویژگی ایی است که تکامل آن را تعیین می کند.

مطالعه ستاره ها با توده و ترکیب شمیایی شبیه خورشید ما که به اصطلاح دوقلوی خورشیدی خوانده می شوند، می تواند به ما اطلاعات بیشتری در مورد خورشید خودمان بدهد. این دوقلوی خورشیدی از سنین مختلف دیدی را از تکامل خورشید در فازهای مختلف ارائه می کند.

ماهواره CoRoT داده های دقیق فضایی فراهم کرده است که می تواند به دانشمندان در تعیین دوره چرخش ستاره ها کمک کند.

ستاره CoRoT Sol ۱ حدود دو میلیارد سال پیر تر از خورشید ماست اما دوره گردش آن مشابه زمین است. تلسکوپ سوبارو نشان داده است که ترکیب شیمیایی این ستاره نیز مشابه خورشید ما است اما الگوهای فراوانی حاکی از وجود بعضی تفاوت های این ستاره نسبت به دیگر دوقلوهای خورشیدی در نزدیکی ما است.

دکتر خوزه دیاس دو ناسیمنتو در مورد اهمیت سن ستاره CoRoT Sol ۱ برای شناخت آینده خورشید گفت: در یک زمان دو میلیارد ساله، حدود سن واقعی دوقلوی خورشیدی، تابش خورشید ما احتمالا افزایش یافته و سطح زمین را آنقدر گرم کند که آب مایع دیگر نتواند به شکل طبیعی خودش وجود داشته باشد.

بر خلاف دوقلوهای خورشیدی دیگر که به نسبت درخشان می باشند، CoRoT Sol ۱ که در صورت فلکی تک شاخ قرار دارد، بیش از ۲۰۰ برابر کم نور تر از درخشان ترین دوقلوهای خورشیدی شناخته شده است.

باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.