کشف زمینی در نزدیکی زمین

دانش > فضا
سیاره‌ای شبه‌زمینی در فاصله چهار سال نوری از زمین کشف شده‌است که در صورت تایید، این سیاره نزدیک‌ترین سیاره به سامانه خورشیدی به شمار خواهد رفت.

دانشمندان این سیاره شبه‌زمینی را در فاصله چهار سال نوری از زمین در مدار ستاره‌ همسایه کشف کرده‌اند. با این‌همه دانشمندان اطمینان دارند که این سیاره جدید نمی‌تواند مکانی برای سکونت باشد، زیرا فاصله آن تا ستاره میزبانش ۱۰ بار نزدیک‌تر از سیاره عطارد تا خورشید است و از این رو به خاطر حرارت دو هزار و ۲۴۰ درجه‌ای که دارد هیچ موجود زنده‌ای نخواهد توانست در آن تاب بیاورد.

اما این سیاره جدید که در مدار ستاره شبه خورشیدی Alpha Centauri B در فاصله ۲۵ تریلیون مایلی از زمین در حرکت است، می‌تواند همسان دیگری در فاصله‌ای مناسب‌تر از خود داشته باشد. به گفته دانشمندان دانشگاه ژنو مطالعات آماری نشان می‌دهند که سیاره‌های کم جرم در سامانه‌های چند‌گانه بسیار زیادند.

سیاره

تا کنون دانشمندان احتمال وجود سیاره‌های عظیم در مدار این ستاره‌ با دوره‌های مداری ۲۰۰ روزه یا کمتر را رد کرده‌بودند، از این رو فضای کافی برای ردیابی سیاره‌های کم جرم در منطقه قابل سکونت ستاره به وجود آمده بود. سیاره‌هایی که فاصله آنها تا ستاره‌شان برابر فاصله زمین تا خورشید است، ۳۶۵ روز برای حرکت در مدار ستاره زمان صرف می‌کنند، سیاره جدید درعرض ۳٫۲ روز مدار ستاره خود را طی می‌کند اما بزرگی ستاره Alpha Centauri B نیمی از خورشید است و از این رو منطقه قابل سکونت آن در موقعیتی قرار خواهد گرفت که سیاره زهره نسبت به خورشید دارد. زهره هر ۲۲۵ روز یک بار مدار خورشید را طی می‌کند.

دانشمندان تا کنون در حدود ۸۰۰ سیاره فراخورشیدی کشف کرده‌اند که ۱۰ درصد از آنها به عنوان سیاره‌های کم جرم معرفی شده‌اند، این به آن معنی است که ابعاد این سیاره‌ها ۱۰ برابر زمین یا کوچکتر است. به گفته دانشمندان بیشتر این سیاره‌های کم حجم در سامانه‌های دوتایی تا هفت تایی قرار دارند، از این رو احتمال یافتن سیاره‌ای دیگر که شباهت زیادی به زمین دارد در سامانه ستاره Alpha Centauri B بسیار زیاد است.

بر اساس گزارش دیسکاوری، در کشف این سیاره از تلسکوپ HARPS استفاده شده و دانشمندان برای ۴ سال درحال مطالعه بر روی نشانه‌های وجود این سیاره بودند.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.