کشف قدیمی ترین نسخه تورات

۰۸خردادماه،

قدیمی‌ترین و کامل‌ترین طومار تورات در آرشیو دانشگاه «بلوگنا»ی ایتالیا پیدا شد.

به گزارش مشرق به نقل از ایسنا، یک استاد دانشگاه در ایتالیایی مدعی شده که کامل‌ترین و قدیمی‌ترین طومار تورات را در آرشیو دانشگاه «بلوگنا» کشف کرده است. این طومار که اکنون مهم‌ترین اثر نوشتاری یهودیت محسوب می‌شود، حدود ۱۲۰ فوت طول دارد و از پوست گوسفند ساخته شده است.

کارشناسان سال نگارش توارت تازه کشف‌شده را حدود سال ۱۱۵۵ تا ۱۲۲۵ میلادی تشخیص داده‌اند و برای تأیید ادعاهای «پرانی» دو آزمایش کربن ۱۴ در ایتالیا و آمریکا روی این دست‌نوشته انجام شده است.

این دست‌نوشته از قرن هجدهم میلادی در کتابخانه‌ی این دانشگاه نگهداری می‌شود، اما قدمت آن به اشتباه ثبت شده و هیچ‌ کسی تا کنون از ارزش آن باخبر نبوده است. دانشگاه «بلوگنا» قدیمی‌ترین دانشگاه جهان غرب محسوب می‌شود.

به گزارش ای‌بی‌سی نیوز، اعلام شده است که «ماثورو پرانی» که از سال ۱۹۷۷ میلادی به تدریس زبان عربی در دانشگاه «بلوگنا» مشغول است، طوماری را در کاتالوگ کتابخانه‌ی دانشگاه پیدا کرد که قدمت آن به قرن‌های ۱۲ یا ۱۳ میلادی می‌رسد.

به گفته‌ی این استاد دانشگاه، قدیمی‌ترین تورات جهان یکی از سالم‌ترین‌ها آثار در نوع خود است، اما بخش‌های زینتی آن تا حدودی از بین رفته است.

پیش از این، قدمت این دست‌نوشته به اشتباه قرن ۱۷ میلادی برچسب خورده بود؛ ‌اما «پرانی» با دیدن این طومار متوجه شد که خط آن به سبک بابلی شرقی است و نه خط فلسطینی که در قرن هفدهم میلادی مورد استفاده بوده است.


مشرق
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.