کشف ۷٫۵میلیارد بشکه نفت تا سال ۹۴ / رشد ۲۷۰ درصدی اکتشاف نسبت به برنامه پنجم

۱۲م آذر ،

16-287.jpg

طبق برنامه‌ی پنجم توسعه تا سال باید معادل ۷٫۵ میلیارد بشکه نفت خام قابل برداشت از طریق اکتشافات نفت و گاز به ذخائر کشور افزوده شود؛ با وجود این پیش‌بینی می‌شود که اکتشاف نفت رشد ۲۷۰ درصدی نسبت به برنامه پنجم توسعه کشور داشته باشد.

به گزارش خبرنگار انرژی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سهم کشف نفت از ۷٫۵ میلیارد بشکه‌ای که باید تا سه سال دیگر کشف شود، ۴۰ درصد و سهم گاز ۶۰ درصد خواهد بود. البته در برنامه‌ی پنجم توسعه اولویت‌های اصلی فعالیت‌های اکتشافی تمرکز بر مناطق مرزی است.

امسال نیز اکتشاف نفت و گاز در در کشور با اولویت دهی به حوزه های مرزی به ویژه در مرزهای شمالی در دستور کار قرار گرفته و بنابر آخرین آمار و اطلاعات، از رشد مطلوبی برخوردار بوده است.

رشد اکتشاف نفت نسبت به اهداف برنامه پنجم توسعه در حدود ۲۷۰ درصد تخمین زده می گردد و در بخش اکتشاف گاز نیز این رشد ۲٫۵ برابر بوده است. بدین ترتیب نسبت اکتشاف نفت و گاز به تولید ۱٫۵ برابر شده است

ذخائر منابع هیدروکربوری کشور در ابتدای سال ۱۳۹۰ از حدود ۱۵۱ میلیارد بشکه به ۱۵۵ میلیارد بشکه نفت‌خام قابل استحصال و حجم ذخائر گاز کشور به ۳۴ تریلیون مترمکعب افزایش یافت.

البته با اکتشافات صورت گرفته دیگر حجم این ذخائر از ۱۵۵ میلیارد بشکه نیز افزایش یافته، اما هنوز رقم تازه آن از سوی وزارت نفت اعلام نشده است.

به گزارش ایسنا،در برنامه پنجم توسعه حدود چهار میلیارد دلار برای کشف میدان‌های تازه نفت و گاز اختصاص یافته است.

ایران در حال حاضر با داشتن ۱۵۵ میلیارد بشکه نفت قابل استحصال در مقام چهارم دارندگان ذخایر نفتی جهان قرار دارد.

در حال حاضر کشور ونزوئلا با داشتن ذخایر ۲۹۶٫۵ میلیارد بشکه در رتبه اول ایستاده است. البته گفته می‌شود حجم عظیمی از این ذخایر، نفت خام فوق سنگین با مقادیر بالای گوگرد است.

عربستان سعودی و کانادا هم به ترتیب با داشتن ۲۶۶٫۵ و ۱۷۵ میلیارد بشکه در مقام دوم و سوم قرار دارند. البته کانادا معتقد است که ذخایر این کشور دو تریلیون بشکه (یعنی هشت بار بیشتر از عربستان سعودی) است.

بعد از ایران که در مقام چهارم قرار گرفته است، به ترتیب کشورهای عراق، کویت، امارات متحده عربی، روسیه، لیبی، نیجریه، قزاقستان، قطر، چین، ایالات متحده، آنگولا، الجزایر و برزیل قرار دارند.

بر اساس آمار، ذخایر نفتی آسیای جنوب غربی ۵۶ درصد، آمریکای شمالی ۱۶درصد، آفریقا ۹ درصد، آمریکای مرکزی و جنوبی هشت درصد، آسیای شرقی هفت درصد، آسیا و اقیانوسیه سه درصد و اروپا یک درصد است.

همچنین از ذخایر کشف شده در جهان ۳۰درصد آن سبک، ۳۰درصد متوسط، ۱۵ درصد سنگین و ۲۵ درصد آن نیز فوق سنگین است.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.