کشورهای نوظهور جزایر سه‌گانه را بهانه‌ای برای مطرح کردن خود کرده‌اند

۱۰م دیماه ،

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران مرکز با بیان اینکه کشورهای نوظهور عربی برای رسمیت بخشیدن به خود جزایر سه‌گانه را پیش می‌کشند،‌ گفت: دستگاه دیپلماسی باید بر اساس مولفه‌های حقوق بین‌الملل، حاکمیت سرزمینی و حق نظارت اقتصادی این مسأله را به اثبات برساند.

رضا جلالی در گفتگو با خبرنگار دانشگاهممتازنیوز، با بیان اینکه کشورهای حاشیه خلیج فارس با ادعای واهی خود در مالکیت جزایر سه‌گانه تنب کوچک- تنب بزرگ و بوموسی قصد به حاشیه کشاندن ایران در عرصه بین‌الملل را دارند، اظهار داشت: امارات متحده عربی، بحرین و دیگر کشورهای نوظهور عربی برای رسمیت بخشیدن به خود در عرصه جهانی و اینکه ایران را به پای میز دادگاه لاهه بکشانند، می‌خواهند به اهداف شوم  خود در منطقه  از این طریق دست پیدا کنند.

وی افزود: حاکمیت تاریخی سیاسی ایران بر جزایر سه‌گانه کاملا محرز است و به همین خاطر تا کنون جمهوری اسلامی ایران زیر بار فشارها و تنش‌های کشورهای عربی نرفته و این بحث مرتبط با حقوق بین‌الملل ایران است که مدت‌های مدیدی است ادامه دارد و باید گفت که عملکرد کشورهای عربی همانند آتش زیر خاکستر است.

جلالی ادامه داد: اخطارهای وزارت خارجه به کشورهای عربی منطقه همانند مسکن عمل می‌کند و با توجه به تکرار جوسازی این کشورها در مورد مالکیت جزایر سه‌گانه بو موسی، تنب کوچک و تنب بزرگ، مذاکره و اخطارهای لفظی به سران عرب دیگر پاسخگو نیست و جدیت بیشتری را می‌طلبد.

عضو هیئت دانشگاه تهران مرکز خاطر نشان کرد: دستگاه دیپلماسی ایران باید بر اساس مولفه‌های حقوق بین‌الملل  یعنی حاکمیت سرزمینی، خط منصف و حق نظارت اقتصادی حاکمیت خود بر جزایر سه‌گانه را به اثبات برساند.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.