کلیه نوزادان هم سنگ‌ساز است

نوشته شده در تاریخ ۰۹/آذر/ – ۰۹:۵۷ و در سرویس اخبار پزشکی ممتاز نیوز

یک جراح کلیه و مجرای ادرار:

خبرگزاری : یک جراح کلیه و مجرای ادرار گفت: سنگ‌ کلیه در هر سنی می‌تواند بروز پیدا کند به گونه‌ای که به صورت نادر در نوزادان نارس نیز دیده می‌شود اما باید توجه داشت این کودکان باید به محض تولد مورد درمان قرار بگیرند.

دکتر عباس بصیری بروز سنگ کلیه در نوزادان و شیرخواران را بسیار نادر دانست و گفت: سنگ‌های ادراری در نوزادان و شیرخواران نارس و مبتلا به مشکلات آنزیمی کبد دیده می‌شود. این کودکان پس از به دنیا آمدن باید مورد درمان قرار بگیرند.

وی افزود: این کودکان پس از به دنیا آمدن باید سونوگرافی دهند اما تنها سنگ‌هایی که بیش از ۵ میلی متر باشند را می‌توان به عنوان سنگ کلیه پذیرفت.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه درباره درمان این دسته از کودکان گفت: اگر سنگ کلیه اکسالات باشد باید به کودکان به مقدار فراوان ویتامین B6 و داروهایی که ادرار را قلیایی کند تجویز شود اما متاسفانه معمولا این درمان‌ها ناموفق است و به نارسایی کلیه ختم می‌شود و کودکان نیاز به پیوند کلیه و کبد دارند.

بصیری افزود: اما اگر سنگ کلیه سیستین باشد باید از داروهایی استفاده کرد که  ترکیب ادرار را تغییر دهد.

این جراح کلیه و مجرای ادرار در پایان خاطر نشان کرد: زمانی که جنین در رحم مادر قرار دارد با کمک سونوگرافی می‌توان به وجود این سنگ‌ها پی برد بنابراین به والدین توصیه می‌شود در صورت بروز چنین مشکلی به محض تولد نوزاد این بیماری را پیگیری کنند تا بتوان از بروز نارسایی کلیه و کبد جلوگیری کرد.

خبرگزاری آنا – پزشکی
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.