کمیسیون ساماندهی VPN تشکیل می‌شود / وظیفه کمیسیون است که VPNهای غیرمجاز را مسدود کند

رئیس پلیس فتا با بیان اینکه تعداد کاربران استفاده کننده از VPN بین ۲۰ تا۳۰ درصد کل کاربران است، گفت: در آخرین جلسه‌ای که در کمیسیون مصادیق برگزار شد، قرار بر این شد که کمیسیون ساماندهی VPNها تشکیل ‌شود.
سردار سید کمال هادیانفر در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه برخی از سایت‌های اینترنتی مستهجن و برخی دیگر عناد رسمی با نظام جمهوری اسلامی دارند، گفت: به دلیل مصلحت مردم و ممانعت از فروپاشی خانواده، کارگروه تعیین مصادیق فیلترینگ به ریاست دادستان کل کشور به عنوان مدعی العموم، فیلترینگ را در کشور انجام می‌دهد.

وی با اشاره به تلاش‌های دشمن برای ارائه بسترهای عبور دهنده از فیلترینگ، افزود: از طرف دیگر دشمن بسترهای VPN را در پروتکل‌هایی به صورت رمزنگاری از پشت فیلترینگ عبور داده و این VPNها را به صورت رایگان و یا با نازلترین قیمت در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

عواقب استفاده از VPN
رئیس پلیس فتا به مردم توصیه کرد که مطلقا از VPN استفاده نکنند چرا که وقتی از VPN استفاده شود، اطلاعات کاربر رمزنگاری ‌شده و بر روی سرور ارائه دهنده VPN قرار می‌گیرد و صاحب سرور به راحتی می‌تواند از تمام اطلاعات کاربر استفاده ‌کند.

آمار استفاده کنندگان از VPN
هادیانفر تعداد کل کاربران استفاده کننده از VPN را بین ۲۰ تا۳۰ درصد دانست و افزود: در آخرین جلسه‌ای که در کمیسیون مصادیق برگزار شد، قرار بر این شد که کمیسیون ساماندهی VPNها تشکیل ‌شود.
وی با بیان اینکه VPN به ۲ دسته قانونی وغیرقانونی تقسیم می‌شوند، اظهار داشت: به عنوان مثال هواپیماهایی، وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و بانک‌ها از VPN استفاده می‌کند؛ وظیفه کمیسیون هم این است که بر VPN هایی که مجوز دارند، نظارت کند و VPNهای غیرمجاز را مسدود کند.
رئیس پلیس کشور افزود: آئین‌نامه اجرایی این کمیسیون در حال آماده سازی است تا کسانی که خواهان VPN مجاز هستند بتوانند با مراجعه به وزارت فناوری اطلاعات از VPN مجاز استفاده کنند.

جزئیات مهمترین حملات سایبری به کشور
هادیانفر درخصوص ویروس‌های رایانه‌ای که برای سازمان‌ها و نهادهای مهم کشور طراحی شده‌اند، گفت: پس از ویروس استاکس نت به شدت حملات سایبری نسبت به ایران زیاد شده است که با توجه به تمهیداتی که در کشور صورت گرفته تا کنون هیچ آسیبی به ساختار سازمان‌ها و زیرساخت‌های کشور وارد نشده است.
وی با اشاره به اینکه سال گذشته ویروسی به نام “وایپ” یا “وایپر” که هدفش حذف کامل اطلاعات رایانه‌ای بود شناسایی شد، اظهار داشت: پس از شناسایی آنتی ویروس وایپ را مرکز ماوا (مرکز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه‌ای) تولید کرد و این ضد ویروس در اختیار تمامی دستگاه‌های کشور قرار گرفت.

جدیدترین اقدامات درباره حمله سایبری به وزارت نفت
رئیس پلیس فتا حمله به وزارت نفت را یکی دیگر از حملات سایبری دانست که با آن مقابله شد و در این راستا دو IP مظنون در آمریکا کشف و از طریق وزارت خارجه و پلیس بین‌الملل این مسئله پیگیری شده که آمریکا باید هویت این IP ها را به ایران معرفی کند تا معلوم شود توسط چه کسانی حمله علیه کشورمان صورت گرفته است.

وی ویروس‌های شعله، کی‌دو و دوکو را بخشی از ویروس‌های وارداتی که با فلش مموری جابجا می‌شوند، دانست و با بیان اینکه ویروس‌ها چند دسته‌اند، افزود: دسته‌ای از ویروس‌ها ایجاد اختلال و دسته‌ای دیگر مانند جاسوس خاموش در کامپیوتر می‌نشینند و به محض وصل شدن به اینترنت اطلاعات را به مکانی که از قبل برایش تعریف شده ارسال می‌کنند.

هادیانفر با بیان اینکه دسته دیگری از ویروس‌ها مانند وایپر ریشه را می‌زند و تمام سرورهایتان را می‌سوزاند، گفت: این ویروس با لوگوی ارائه دهنده خدمات دسترسی به کاربر پیشنهاد می‌دهد که برای افزایش سرعت و پهنای باند بیشتری فایل فشرده شده پیوست را روی سیستم دانلود کنید.

رئیس پلیس فتا ادامه داد: پس از وارد کردن رمز مربوطه و باز شدن فایل ویروس روی سامانه‌ نصب شده و شروع به دزدی اطلاعات می‌کند.

وی ادامه داد: عوامل ترویج کننده این ویروس در داخل کشور شناسایی شده‌اند و اینکه به چه واسطه‌ای این افراد این اطلاعات را گرفته‌اند و در داخل منتشر کرده‌اند، بعد از دستگیری‌ها مشخص می‌شود.

هادیانفر در خصوص ویروس شعله که جدیدا به کشور وارد شده است، نیز گفت: ویروس شعله پیغام می‌دهد که از شما عکس خصوصی دارم. اگر می‌خواهید عکس را مشاهده کنید، کلیک کنید.

رئیس پلیس فتا افزود: پس از کلیک کردن کاربر هیچ کسی را مشاهده نمی‌کند ولی عملا برنامه با این کلیک سرقت اطلاعات و پاک کردن سیستم را آغاز می کند.

۲۱۲۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.