کنترل بیماری لکه سفید میگو در کشور/ تولید میگو طی سال جاری افزایش می یابد

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

مدیر کل دفتر بهداشت و مبارزه با آبزیان سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به کنترل موفقیت آمیز بیماری لکه سفید میگو در کشور گفت: با توجه به این امر مهم تولید میگو طی سال جاری در کشور افزایش می یابد.

کاظم عبدی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران با بیان این مطلب که امسال یکی از سال های موفق برای صنعت میگوی کشور به شمار می رود، اظهار داشت: در سال جاری ما هیچ گونه بیماری در مراکز تکثیر و پرورش استان های اصلی میگو پرور کشور از جمله بوشهر و هرمزگان نداشتیم.

وی افزود: همچنین در سال جاری برای اولین بار در استان خوزستان موفق به تولید میگو در کنار بیماری لکه سفید شدیم.

عبدی اضافه کرد: به این ترتیب این استان ضمن بازگشت مجدد به تولید امسال میگوی زیادی تولید خواهد کرد.

وی با بیان این که در چابهار نیز طی سالیان قبل به دلیل بیماری و برخی حوادث غیرطبیعی تولید میگو متوقف شده بود، ادامه داد: امسال  در چابهار دو مزرعه با ۲۵ استخر وارد چرخه ی تولید شدند و مانند سالیان قبل هم چنان شاهد بروز بیماری لکه سفید دراین مزارع هستیم.

عبدی با اشاره به این که در استان سیستان و بلوچستان صنعت میگو توسعه ی چندانی نداشته است، اظهار داشت: با توجه به این موضوع، بروز بیماری در مزارع چابهار تاثیر چندانی بر روی تولید کل کشور نخواهد داشت.

وی تصریح کرد: امسال نه تنها بیماری لکه سفید بلکه سایر بیماری های مهم و اخطار کردنی نیز کاهش یافته و این مسئله نگران کننده نیست.

عبدی تاکید کرد: با شرایط موجود مطمئنا در سال جاری تولید میگو نسبت به سال های قبل در کشور افزایش می یابد.

وی با بیان این که این موضوع نشان دهنده ی این است که درکنار بیماری نیز می توان به تولید ادامه داد.

افزود: در صورتی که در مزارع پرورشی اقدامات امنیت زیستی و اصول بهداشتی رعایت شود می توان این بیماری را کنترل و متوقف کرد.

عبدی با اشاره به طبیعی بودن آمیختگی بیماری با تولید میگو اضافه کرد: امسال بیماری های اخطار کردنی میگو در جنوب شرقی آسیا خسارات زیادی را به صنعت میگو وارد کرده است و کشورهایی مانند ویتنام، تایلند و … میزان زیادی از تولیدات خود ار به همین دلیل از دست دادند.

وی با بیان این که در کشور ما بیماری های خطرناکی مانند کله زرد و … وجود ندارد، اضافه کرد: تنها بیماری مهم و اخطار کردنی کشور بیماری لکه سفید است که این بیماری نیز حدود سه سالی است کنترل شده و در مراکز عمده ی تکثیر و پرورش طی سالیان اخیر از بین رفته است.
انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.