گاز پارس‌جنوبی تابستان ۹۲به بغداد می‌رسد

معاون وزیر نفت با اشاره به پیشرفت مطلوب اجرایی ساخت خط لوله جدید صادرات گاز ایران به عراق از احتمال آغاز صدور گاز به این کشور همسایه تا تیر ماه سال آینده خبر داد.

بولتن نیوز: جواد اوجی مدیرعامل شرکت ملی گاز درباره آخرین وضعیت صادرات گاز طبیعی ایران به عراق، گفت: در حال حاضر ساخت خط لوله مستقیم صادرات گاز طبیعی ایران به عراق آغاز شده است.

معاون وزیر نفت با اعلام اینکه در حال حاضر ورق و تجهیزات مورد نیاز ساخت خط لوله ۱۷۰ کیلومتری صادرات گاز به عراق در خاک ایران تامین شده است، تصریح کرد: در حال حاضر پیشرفت ساخت این خط لوله ۴۸ اینچی انتقال گاز به بیش از ۲۵ درصد رسیده است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز با تاکید بر اینکه خط لوله صادرات گاز به عراق انشعابی از خط لوله ششم سراسری است، اظهار داشت: همچنین ساخت خط لوله گاز در خاک عراق هم آغاز شده است.

این عضو هیات مدیره شرکت ملی گاز با بیان اینکه بر اساس توافق صورت گرفته حجم صادرات گاز طبیعی به عراق تا سقف ۲۵ میلیون مترمکعب در روز قابل افزایش است، بیان کرد: در ساخت خط لوله گاز در خاک عراق برخی از پیمانکاران ایرانی هم مشارکت دارند.

این مقام مسئول در پاسخ به سوال مهر مبنی بر زمان بندی آغاز صادرات گاز ایران به عراق، توضیح داد: با توجه به پیشرفت اجرایی ساخت خطوطو لوله گاز در خاک دو کشور پیش بینی می شود تا خرداد ماه سال امکان تزریق گاز و راه اندازی خطوط لوله فراهم شود.

اوجی با اعلام اینکه تا تابستان سال آینده امکان صادرات گاز طبیعی به عراق وجود دارد، تبیین کرد: با بهره برداری از فازهای جدید پارس جنوبی گاز مازاد بریا صادرات گاز به عراق به وجود می آید.

به گزارش مهر، هزینه سرمایه گذاری مورد نیاز برای ساخت خط لوله گاز عراق را ۴۵۰ میلیون دلار برآورد می شود که در صورت تکمیل در مدت پنج سال امکان انتقال حدود ۲۵ میلیون متر مکعب گاز طبیعی به عراق فراهم می‌شود.

بر این اساس، پیش بینی می‌شود این قرارداد گازی به زودی با حضور رستم قاسمی و کریم لعیبی وزیران نفت دو کشور امضا شود.

با تکمیل و راه‌اندازی خط لوله مشترک امکان ارسال گاز به عراق به منظور تامین نیروگاه‌های صدر، بغداد و منصوریه این کشور فراهم می شود.این توافق جدید گازی تهران – بغداد در حالی حاصل شده است که اسفند ماه سال ۱۳۸۹ ایران و عراق برای افزایش صادرات برق یک قرارداد جدید امضا کرده بودند.


بولتن نیوز | bultannews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.