گام چین و روسیه برای تقویت روابط دو جانبه نظامی

به گزارش ایرنا ، این رزمایش که از روز یکشنبه این هفته در دریای زرد آغاز شده و تا روز ۲۷ آوریل (۸ اردیبهشت) ادامه می یابد مورد توجه کارشناسان و غربی ها قرار گرفته است.

دریادار ‘ لئونید سوخانف ‘، معاون ستادکل نیروی دریایی روسیه و ‘ دینگ یی پینگ ‘ معاون فرماندهی نیروی دریایی چین از جمله مسوولان حاضر در این رزمایش هستند.

این نخستین بار است که پس از رزمایش های نیروهای مسلح دو کشور از سال ۲۰۰۵ تاکنون ، چین و روسیه رزمایش نیروی دریایی برگزار می کنند.

در این رزمایش که در سواحل شرقی چین در ‘ چینگ دائو’ برگزار می شود ، ۱۶ فروند کشتی و دو زیردریایی از نیروی دریایی چین و چهار ناو و کشتی جنگی از ناوگان اقیانوس آرام روسیه شرکت دارند.

دو طرف تقویت روابط دفاعی ، گسترش گشت های ساحلی ، اجرای بهینه ماموریت های جستجو و نجات ، تاکتیک های ضد زیردریایی و مقابله با کشتی ربایی را از جمله اهداف رزمایش اعلام کرده اند.

ارگان حزب حاکم چین امروز نوشت: نیروهای دریایی شرکت کننده در این رزمایش در خصوص جلوگیری و مقابله با درگیری های مسلحانه در مناطق آزاد اقتصادی آموزش دیده اند.

روزنامه ‘ مردم ‘ افزود: نیروهای دریایی چین و روسیه از جنگنده و واحدهای ویژه نیز در رزمایش برای مبارزه با اقدامات تروریستی استفاده می کنند.

‘ یی جائو ‘، یک کارشناس نیروی دریایی چین می گوید بیش از چهار هزار نفر چینی و روسی در رزمایش شرکت دارند.

‘ جانگ جونشه ‘، معاون مرکز تحقیقات نیروی دریایی چین نیز گفت : این رزمایش ارتقای سطح اعتماد متقابل دو کشور را باعث خواهد شد.

وی تاکید کرد: چین و روسیه با تهدیدهای و چالش های جدید منطقه ای روبرو هستند و لازم است چنین رزمایش هایی برگزار کنند.

چین هم اکنون در دریای شرقی و دریای جنوبی با چالش هایی در خصوص منازعات مرزی و ارضی با کشورهای همسایه و همچنین حضور مداخله گرانه آمریکا روبروست .

با این حال وزارت دفاع چین در بیانیه ای آورده است در خصوص برگزاری رزمایش مشترک دریایی، سال گذشته با مسکو به توافق رسیده و تمرین نظامی فعلی تهدیدی علیه کشور ثالث نیست.

عملیات مشترک نیروهای چینی و روسی در دریای زرد در حالی شکل گرفته است که آمریکا و فیلییپن چندین کیلومتر آن طرف تر در آبهای دریای جنوبی تا روز جمعه به رزمایش مشترک خود ادامه می دهند.

آساق ** ۲۷۵ ** ۲۱۰۰

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۰۹۲۳۷۳


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.