گاهی رئیس سازمان سینمایی از ما نگران می‌شد/نیامدیم که در فارابی بمانیم

۳۰م دیماه ،

میرعلایی در پاسخ به سوالات خبرنگاران عنوان کرد:

سینماپرس- گروه سینما/ مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی گفت: من با شمقدری رفیق و دوست بودم و هستم و خواهم بود و هیچ نمی خواهم فارابی را با دوستی وی مقایسه کنم. ممکن است در موارد ریزی با رئیس سازمان سینمایی به توافق نرسیم و گاهی از ما نگران باشد اما ما هم نیامده ایم که به هر سببی در فارابی بمانیم.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، مسوولان بنیاد سینمایی فارابی در نشست عملکرد این بنیاد که صبح امروز برگزار شد به پرسش های خبرنگاران پاسخ گفتند.

حسن نجاریان؛ قائم مقام بنیاد سینمایی فارابی در پاسخ به این پرسش که چرا همانند دوره های قبل بنیاد سینمایی فارابی به عنوان برگزار کننده جشنواره انتخاب نشده است، گفت: ما همواره در جشنواره فیلم فجر به عنوان کمک کننده حضور داشته ایم در این دوره هم بخش تولید و دفتر جشنواره ها در زمینه برگزاری جشنواره فعال می باشند اما به سبب سیاست های آقای شمقدری ایشان تشخیص دادند از بعضی واحدهای خودشان برای برگزاری جشنواره استفاده کنند. ما همواره در بخش هایی که نیاز بوده به جشنواره کمک کرده ایم. هر چند ما هم معتقد هستیم که یک دبیر ثابت می تواند کمک بیشتری به سینمای ایران انجام دهد.

نگرانی‌های شمقدر از یک مدیر

در ادامه هم سید احمد میرعلایی؛ مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در پاسخ به حواشی که دربارهٔ اختلافاتش با جواد شمقدری وجود دارد، توضیح داد: من با شمقدری رفیق و دوست بودم و هستم و خواهم بود و هیچ نمی خواهم فارابی را با دوستی وی مقایسه کنم. آقای شمقدری هر کاری را که از ما خواسته است انجام دادیم و البته مجادلاتی هم داشته ایم. در مواردی که توانسته ایم ایشان را قانع کنیم این کار را انجام داده ایم. ممکن است در موارد ریزی با رئیس سازمان سینمایی به توافق نرسیم و گاهی از ما نگران باشد اما ما هم نیامده ایم که به هر سببی در فارابی بمانیم.

وی در مورد بودجه فیلم های فاخر گفت: تولیدات فاخر باید دیده شوند و بعد در مورد آن ها نظر ارائه شود اما تعریفی که از فاخر بودن وجود دارد معمولا فیلمی است که بودجه بسیاری برای آن صرف شده باشد، در حالی که فیلم فاخر فیلمی است که برای جمهوری اسلامی ایجاد فخر کند. بودجه ای برای تولید فیلم های فاخر اختصاص یافته است که اگر هزینه نشود به این بودجه به سینما بازنمی گردد اما این رقم های ۳۵ میلیاردی که عده ای در خبرها گفته اند حقیقت ندارد و حتی دو سوم آن را هم به ما ندادند چطور امکان دارد ۳۵ میلیارد برای تولید این فیلم ها هزینه شده باشد؟

حسن نجاریان هم در ادامه صحبت های میرعلایی در پاسخ به عده ای که اصرار برای افشای بودجه فیلم های داشتند، اظهار کرد: در هیچ دوره ای بودجه فیلم ها اعلام نشده است اما در مورد فیلم های «ملک سلیمان» و «راه آبی ابریشم» هم که بحث های بسیاری در مورد بودجه آن ها وجود داشت ما میزان هزینه تولید را پس از اکران این دو فیلم اعلام کردیم. در نتیجه این فیلم ها هم باید دیده شوند و سپس بحث بودجه آن ها مطرح شود.

سپس جعفر گودرزی؛ مدیر روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی در مورد رقم های انتشار یافته در رسانه ها گفت: ۲۰ تا ۲۵ میلیارد تومان هزینه سالانه بنیاد سینمایی فارابی است چطور امکان دارد ۳۵ میلیارد برای تولید چند فیلم هزینه شده باشد.

صدا و سیما و قولی که به آن عمل نکرد

در ادامه نجاریان در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران در مورد همکاری با فیلمسازانی چون بیضایی و تقوایی توضیح داد: ما وارد مذاکره با بسیاری از فیلمسازان قدیمی شدیم اما در بعضی موارد این همکاری مقدور نشد. به عنوان مثال در مورد بهرام بیضایی صحبت هایی داشتیم برای ساخت فیلمنامه «اشغال» که بعضی نظر ایشان را زدند که به ایران بازنگردد. ناصر نقوایی هم مسائل حقوقی در مورد فیلمی که ساخت آن نیمه تمام مانده بود وجود داشت که باید این موارد را برطرف می کرد. در زمینه ساخت فیلم های ارزشی ما تمایل داریم با فیلمسازان مطرح همکاری داشته باشیم. جعفر پناهی هم از جمله فیلمسازانی بود که ما پیش از ممنوعیت کاری اش مذاکراتی با وی داشتیم البته در تمام موارد در این مذاکرات نگاهی همه جانبه وجود داشته و با هماهنگی با وزارت ارشاد این اقدامات انجام می شده است.

میرعلایی هم دربارهٔ ساخت فیلم «عقاب صحراء» گفت: ۵۰ درصد از بودجه ساخت این فیلم را قرار بود صدا و سیما تامین کند که کنار کشید اما ما به تولید ادامه دادیم و از همکاری با مهرداد خوشبخت راضی هستیم. من آدمی نیستم که دو فیلم را به اجبار به جشنواره ببرم. به هر حال چه فیلمی به جشنواره راه یابد چه راه نیابد فرزند من محسوب می گردد.

وی دربارهٔ معرفی نماینده اسکار در سال قبل خاطرنشان کرد: در دو سالی که نماینده ایران معرفی شد هیچ کس فکر نمی کرد «جدایی نادر از سیمین» بتواند به رده های بالایی راه یابد در سال قبل هم با این وجود که شمقدری و وزیر ارشاد موافق این نبودند که فیلم به اسکار نرود مسیری طی شد که فیلم «یک حبه قند» به اسکار نرفت و میرکریمی با آرامش با این موضوع کنار آمد.

نجاریان هم در پاسخ به پرسش یکی دیگر از خبرنگاران دربارهٔ حمایت فارابی از اشخاص خاص و بسته بودن درب فارابی به روی سینماگران گفت: دو دوره قبل و امسال را بررسی کنید و سینماگرانی را که با آنها کار کرده ایم مقایسه کنید که آیا همه آن ها دوستان ما بوده اند.

در پایان جعفر گودرزی از برگزاری اولین نمایشگاه تجهیزات سینمایی ۲۰۲۴ در اردیبهشت ماه خبر داد.

انتهای پیام/ف/ن.ف

انتهای خبر / شبکه خبری سینمای ایران/ کد خبر ۴۰۳۰۷


شبکه خبری سینمای ایران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.