گربه‌های ایرانی و خرافه‌پرستی موضوع دوسالانه کاریکاتور

۲۱اردیبهشت،

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نهمین دوسالانه کاریکاتور سال ۸۸ برگزار شد و بعد از آن به نقل از علی‌اصغر امیرنیا سرپرست مرکز هنرهای تجسمی ارشاد موانعی به وجود آمد که سبب شد این دوسالانه سر وقت خود برگزار نشود.

او که در نشست خبری دهمین دوسالانه بین‌المللی کاریکاتور تهران که یکشنبه ۲۲ اردیبهشت در موزه هنرهای معاصر سخن می‌گفت، یادآور شد: «قرار بود دهمین دوره دوسالانه کاریکاتور سال ۹۰ برگزار شود ولی به سبب تراکم کارهای تجسمی و همچنین جشنواره تجسمی خواستیم که موازی کاری نشود.»

امیرنیا گفت: «به رغم تاخیر دوساله، با توجه به جایگاه عالی کاریکاتور ایران در دنیا و حمایت مرکز هنرهای تجسمی از این دوسالانه، ‌سعی شد جایگاه و پایگاه دوسالانه کاریکاتور تهران در دنیا حفظ شد و تلاش کردیم با وجود از دست رفتن زمان،‌ کیفیت آن حفظ شود.»

در این دوره سه هزار و ۲۰۰ اثر از هنرمندان ۸۹ کشور به دبیرخانه دوسالانه کاریکاتور رسیده که ایرانی‌ها با ۴۸۴ اثر بیشترین تعداد شرکت‌کننده را در این دوره دارند.

به گفته سیدمسعود شجاعی طباطبایی دبیر دهمین دوسالانه کاریکاتور، در اولین دوره ۱۱ اثر ایرانی به جشنواره راه یافت در حالی که این دوره این رقم به ۴۸۴ کاریکاتوریست رسیده و این موضوع نشان می‌دهد دوسالانه در ارتقاء سطح کیفی هنر کاریکاتور تأثیرگذار بوده است.

دوسالانه کاریکاتور امسال در پنج بخش آزاد، خرافه‌پرستی، چهره، کمیک‌استریپ و گربه‌های ایرانی برگزار می‌شود که در بخش آزاد ۱۴۶ اثر، در بخش خرافه‌پرستی ۱۶۴ اثر، در بخش چهره ۱۰۷، در بخش گربه‌های ایرانی ۷۷ و در بخش کمیک استریپ ۶۴ اثر در دو سالانه حضور دارند.

به گفته دبیر دوسالانه کاریکاتور، ترکیه با ۵۶ هنرمند و برزیل با ۴۶ هنرمند بیشترین آمار شرکت‌کنندگان خارجی را در دوسالانه امسال از آن خود کرده‌اند.

علی جهانشاهی، بهرام عظیمی، جمال رحمتی، محمدرضا دوست محمدی و بهرام ارجمندنیا انتخاب آثار را بر عهده داشتند. آن‌ها ۵۱۴ اثر را شایسته راه‌یابی به مرحله بعدی دانستند و برگزیدگان ۱۹ خرداد معرفی می‌شوند.

امیرنیا در بخش دیگری از این نشست از برگزاری همزمان این دوسالانه در استان کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان خبر داد و گفت: «با هماهنگی ادارات کل ارشاد استان، همزمان با این دوسالانه، منتخبی از آثار هنرمندان خارجی و ایرانی در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز به نمایش درخواهد آمد و بعد از آن به مدت یک ماه در موزه هنرهای معاصر آبادان روی دیوار خواهد رفت.»

در این دوره ادواردو بابتیستاو از برزیل و آنجل بولیگان از مکزیک به عنوان داور حضور دارند اما به نقل از شجاعی امکانات مالی آن‌ها به اندازه‌ای نیست که آن‌ها را به ایران دعوت کنیم اما این دو داور به صورت اینترنتی آثار این دوره را داوری خواهند کرد.

امیرنیا همچنین دربارهٔ تجلیل از هنرمندان تجسمی متذکر شد: «همزمان با برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی فجر از پیشکسوتان هنرمند در بخش‌های مختلف هنرهای تجسمی تجلیل می‌شود. سال ۹۱ هم کامبیز درم‌بخش از میان هنرمندان کاریکاتوریست تجلیل شد و نشان عالی هنرهای تجسمی را دریافت کرد.‌ بنابراین ترجیح ما این است که از این هنرمندان در یک اتفاق بزرگ‌تر مثل جشنواره هنرهای تجسمی فجر تجلیل شود که امسال نیز برای سال ۹۲ از تعدادی دیگر تجلیل خواهد شد.»

سرپرست مرکز هنرهای تجسمی دربارهٔ بودجه این دوسالانه و تأمین جوایز آن که به صورت دلار در بخش خارجی خواهد بود گفت:‌ «بودجه ما تابع بودجه کل کشور است ولی برخلاف کمبود بودجه،‌ امسال در بخش کاریکاتور ۲۰ درصد افزایش بودجه در نظر گرفتیم تا با توجه به نوسانات نرخ ارز، امکان تهیه ارز مورد نیاز در بخش جوایز خارجی را داشته باشیم.»

به گفته امیرنیا بانک مرکزی وعده تأمین ارز بر اساس نرخ دولتی را داده بود، اما بعد از مدتی اعلام کرد قادر به پرداخت ارز دولتی نیست و مبلغ ۳۶ میلیون تومانی که طبق نرخ دولتی ارز در نظر گرفته شده بود به ۱۱۰ میلیون تومان افزایش یافت که این مبلغ را دو سالانه با استفاده از اسپانسر و راهکارهای دیگر تأمین کرده است.

۵۸۲۴۴

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.