گرد و غبار نیمه غربی کشور را فرا گرفت

جام جم آنلاین: گردوغبارکه از بعد ازظهر دیروز استان های جنوب غربی کشور را در برگرفته است ، نیمه شب ، تمام استان ها را تسخیر کرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، گردوغبارکه از بعد ازظهر دیروز شهرهای غربی این استان  را در برگرفته است ، نیمه شب ، تمام استان کرمانشاه را تسخیر کرد.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان کرمانشاه گفت: هم اکنون میزان ریز گردها  در هوای استان به ویژه قصرشیرین و سرپلذهاب قصرشیرین و سرپلذهاب حدود ۴ هزار و ۵۰۰ میکروگرم برمترمکعب است.

مجید ابدی حد استاندار ریزگردها در هوای  را ۱۵۰ میکروگرم بر متر مکعب اعلام کرد.
وی گفت : دیشب شدت ریزگردها به حدی بود که میدان دید افقی در شهرستانهای قصرشیرین و سرپل ذهاب را ، به ۵۰ متر کاهش داد .میدان طبیعی دید افقی در هوای پاک، ۱۰ هزار متر است.

رئیس اداره پیش بینی اداره کل هواشناسی استان کرمانشاه منشا این ریزگردها را بیابانهای عراق اعلام کرد.

علی محمد زوراوند افزود:بر اثر این پدیده میدان دید افقی در شهر کرمانشاه دیشب به ۸۰۰ متر  و در دیگر شهرستانهای غربی استان به کمتر ۵۰۰ متر رسید.

وی گفت :  گردوغبار از اواسط وقت امروز بتدریج از مرزهای شرقی آسمان خارج  و وارد مناطق مرکزی کشور می شود .

همچنین،مدیر کل حوادث غیر مترقبه استانداری خوزستان با اشاره به اینکه شدت گرد و غبار در خوزستان به مرز هشدار رسیده است گفت:بر اساس اعلام فرمانداریها تاکنون ادارات ۸ شهرستان شامل اهواز ، دزفول ، شوشتر ، شادگان ، آبادان ، خرمشهر ، اندیمشک و شوش تعطیل اعلام شده است.

آقای ملازاده افزود:این اقدام برای حفظ سلامتی مردم با توجه به آلودگی هوای منطقه ناشی از گرد و غبار شدید صورت گرفته است.

هم اکنون غلظت گرد و غبار در اهواز مرکز استان ۴هزار و ۸۵۸ میکرو گرم معادل ۳۰ برابر حد مجاز است.

وی گفت:بر اساس برنامه اعلام شده از سوی دانشگاه ها امتحانات دانشجویان برگزار می شود.

گرد و غبار شدید هوا همچنین موجب لغو و تاخیر پرواز صبح امروز فرودگاه بین المللی اهواز شد.

مدیرکل فرودگاههای خوزستان گفت پرواز هواپیمایی ایران ایر ساعت ۷صبح در مسیر اهواز – تهران به علت دید کمتر از ۴۰۰ متر لغو شد.

صفاری همچنین با اعلام اینکه ۸ پرواز این فرودگاه با تاخیر انجام می شود افزود این پروازها شامل ۳ پرواز خارجی و ۵ پرواز داخلی است که به علت شدت گرد و غبار با تاخیر انجام می شود.

وی گفت دید پرواز برای برخاستن حداقل ۵۰۰ متر و برای نشستن ۸۰۰ تا هزار و ۲۰۰ متر می باشد.

همچنین ریزگردهای عربی که از عصر دیروز وارد استان مرزی ایلام شد از بامداد امروز کل استان به ویژه مناطق مرزی را آلوده کردند.

استانداری ایلام در اطلاعیه ای به علت افزایش و غلظت آلودگی هوای استان ادارات این استان را تعطیل اعلام کرد.

کارشناسان هواشناسی استان اعلام کردند این پدیده تا عصر امروز در استان ماندگار است و از اواخر امشب از غلظت آن کاسته می شود.

همچنین آلودگی هوا ، پروازهای صبح امروز فرودگاه شهدای ایلام را به تعطیلی کشاند.
آقای بیاتی مدیر فرودگاه شهدای ایلام گفت: به علت گرد و خاک و کاهش دید خلبانان پروازهای شماره ۵۶۷ تهران به ایلام و ۵۶۸ ایلام به تهران لغو شد.

 اداره کل هواشناسی استان بوشهر اعلام کرد توده گرد و خاک شکل گرفته در شرق عراق که جنوب و جنوب غرب کشورمان را تحت تاثیر قرار داده کم کم وارد استان بوشهر شده و تا بعد از ظهر آسمان این استان را فرا می گیرد.

دید افقی که در حال عادی ۱۰ کیلومتر است هم اکنون در استان بوشهر به حدود ۴ کیلومتر رسیده و هواشناسی پیش بینی کرده است به ۲ کیلومتر هم خواهد رسید.

با توجه به این که هواپیما با دید افقی کم تر از ۲ هزار و ۵۰۰ متر نمی تواند در فرودگاه بوشهر بنشیند اگر دید به کم تر از ۲ کیلومتر برسد احتمال لغو پرواز وجود دارد.

اداره کل محیط زیست استان بوشهر اعلام کرد اکنون میزان آلایندگی هوا ۳۵۰ میکروگرم بر متر مکعب است یعنی ۲ و سه دهم برابر میزان استاندارد می باشد.

سازمان بهداشت جهانی میزان استاندارد آلودگی هوا را ۱۵۰ میکروگرم بر مترمکعب اعلام کرده است.

مسوول مرکز تحقیقات هواشناسی استان بوشهر گفت از ابتدای امسال تا کنون ۱۸ روز گرد و خاکی در این استان وجود داشته است که در پنج روز گرد و خاک غلیظ بود و دید به کم تر از ۲ کیلومتر رسید.

آقای بهادری افزود پارسال در همین مدت بوشهری ها ۱۹ روز گرد و خاکی را تجربه کردند که چهار روز گرد و خاک غلیظ بود.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.