گرمای هوا عاملی در افزایش سنگ کلیه

وی افزود: «با بررسی منطقه‌ای موسوم به کمربند سنگ کلیه در آمریکا مشخص شد که گرم شدن آب و هوای زمین میزان افراد مبتلا به سنگ کلیه را افزایش می‌دهد.»

سینانیوز: دکتر عباس مدنی فوق تخصص کلیه و مجاری اداری در گفت‌و‌گو با خبرنگار  عنوان کرد: «سنگ کلیه، شایع‌ترین بیماری دستگاه ادراری و کلیه هاست که در هر سنی می‌تواند خود را نشان دهد.»

این پزشک متخصص کلیه و مجاری ادراری گفت: «ناراحتی، درد، تب و عفونت از جمله علایم شایع سنگ کلیه است که در برخی افراد منجر به نارسایی و از دست دادن کلیه می‌شود.»

دکتر مدنی با بیان اینکه مهم‌ترین مشخصه بیماری کلیه بازگشت آن (عود سنگ کلیه) است، اظهار کرد: «۶۰‬درصد افرادی که به سنگ کلیه مبتلا می‌شوند تا پنج سال آینده امکان دارد دوباره به این بیماری دچار شوند. ایجاد سنگ‌های مکرر کلیه، علاوه براینکه سلامت فرد را در معرض خطر قرار می‌دهد، هزینه گزافی به خانواده بیمار و اقتصاد جامعه تحمیل می‌کند.»

وی افزود: «با بررسی منطقه‌ای موسوم به کمربند سنگ کلیه در آمریکا مشخص شد که گرم شدن آب و هوای زمین میزان افراد مبتلا به سنگ کلیه را افزایش می‌دهد.»

وی ادامه داد: «کم‌آبی (دیهیدراسیون) یکی از ریسک فاکتورهای مرتبط با سنگ کلیه است و گرمای جهانی می‌تواند باعث تشدید این اثر شود. گرمای هوا باعث تبخیر آب بدن و در نتیجه غلیظ شدن ادرار می‌شود. غلیظ شدن ادرار مکانیسمی است که می‌تواند میزان انحلال پذیری املاح را در ادرار کاهش دهد. ما از نظر پزشکی می‌بینیم که با پایان فصل تابستان و آمدن فصل پاییز شیوع سنگ ادراری افزایش می‌یابد. این امر به دلیل گرمای هوا در تابستان و غلیظ شدن ادرار است.»

این فوق تخصص کلیه با اشاره به اینکه گرمای هوا در سنگ سازی کلیه تاثیر می‌گذارد، خاطرنشان کرد: «نرخ ابتلا به سنگ کلیه در کودکان به ویژه در فصل تابستان افزایش می‌یابد که علت عمده آن تبخیر و از دست رفتن آب بدن در اثر افزایش گرمای هوا است‎.»

دکتر مدنی توصیه می‌کند: «هرچند می‌دانیم که نوشیدن آب زیاد می‌تواند این مشکل را حل کند اما قطعا والدین نمی‌توانند از این لحاظ دائما کودکان خود را کنترل کنند لذا بهترین شیوه برای جلوگیری از بروز این مشکل تعیین یک رژیم غذایی مناسب برای کودکان است.»


عصر ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.