گروسی: تاریخ بازرسی از دو محل در ایران “بسیار زود” خواهد بود

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در جمع خبرنگاران از قریب الوقوع بودن زمان بازرسی از دو محل جدید در ایران خبر داد.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بازگشت از تهران به وین و در جمع خبرنگاران گفت که تاریخی که ایران موافقت کرده است در آن برای دیده بان هسته‌ای سازمان ملل دسترسی به دو محلی را ایجاد کند که پیش از این شبهاتی مبنی بر این وجود داشته است که تاسیسات اتمی مخفی بوده‌اند، “بسیار بسیار زود” خواهد بود.

گروسی از اعلام کردن تاریخ این بازرسی ها به خبرنگاران خودداری کرد.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در پایان سفر دو روزه «رافائل گروسی» مدیر کل آژانس به تهران و انجام مذاکرات با مقامات کشورمان، بیانیه مشترکی صادر کردند.

در این بیانیه آمده است: آژانس بین المللی انرژی اتمی و جمهوری اسلامی ایران توافق نمودند تا همکاری های خود را بیش از پیش تقویت کرده، و اعتماد متقابل را به منظور تسهیل اجرای کامل موافقتنامه جامع پادمان و پروتکل الحاقی به آن، که از ١۶ ژانویه ٢٠١۶ بصورت موقت توسط ایران در حال اجرا است، ارتقاء بخشند.

بعد از مشورت های فشرده دوجانبه، ایران و آژانس در خصوص حل و فصلِ توأم با حسن نیت موضوعات مشخص شده توسط آژانس در ارتباط با اجرای پادمان به توافق رسیدند. در این ارتباط، ایران به طور داوطلبانه به دو مکان مشخص شده توسط آژانس دسترسی داده و فعالیت های راستی آزمایی آژانس را برای حل و فصل این موضوعات تسهیل خواهد کرد. تاریخ های مربوط به دسترسی های آژانس و فعالیت های راستی آزمایی، مورد توافق قرار گرفته است. فعالیت های راستی آزمایی آژانس مطابق با موافقتنامه جامع پادمان و پروتکل الحاقی و رویه استاندارد راستی آزمایی آژانس، همان گونه که برای همه کشورهای دارای موافقتنامه جامع پادمان و پروتکل الحاقی اجراء می شود، به صورت برابر و بدون تبعیض اجراء خواهد شد.

در چارچوب قطعنامه GOV/2015/72 که در تاریخ ١۵ دسامبر ٢٠١۵ توسط شورای حکام به تصویب رسید، آژانس و ایران تایید می کنند که این موضوعاتِ مرتبط با اجرای پادمان، منحصرا مربوط به مواد و فعالیت های هسته ای تحت پادمان براساس موافقتنامه جامع پادمان و پروتکل الحاقی می باشند.

در این چارچوب حاضر، براساس تجزیه و تحلیل اطلاعاتِ در اختیار آژانس، آژانس هیچ سؤال دیگری از ایران، و هیچ درخواستی برای دسترسی به مکان هایی فراتر از آنچه که توسط ایران تحت موافقتنامه جامع پادمان و پروتکل الحاقی اظهار شده اند، ندارد.

دو طرف تصدیق می کنند که استقلال، بی طرفی و حرفه‌ای‌گری آژانس همچنان لازمه اجرای فعالیت های راستی‌آزمایی هستند.

آژانس با حفاظت از تمامی اطلاعات محرمانه پادمانی مطابق با اساسنامه آژانس، مفاد مرتبط در موافقتنامه جامع پادمان و پروتکل الحاقی، و محرمانگی رژیم، استانداردها و رویه های تثبیت شده‌ی آژانس، نگرانی های امنیتی ایران را همچنان مدنظر قرار خواهد داد.
 

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.