گزارش خبری آریا؛ آیا سید محمد خاتمی کاندیدای انتخابات است ؟

خبرگزاری آریا- با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بازار گمانه های انتخاباتی هم داغ شده است.

هر دوجناح اصولگرا و اصلاح طلب و البته از دیگر سو طیف حامیان دولت خود را برای ورود به رقابتی بزرگ در سال ۹۲ آماده می کنند.

در این میان اما سوال بزرگ این است که چه کسانی خود را برای کاندیداتوری آماده می کنند و چه کسانی در نهایت نامزد انتخابات یازدهم خواهند بود؟

این چنین است که هر روز در رسانه ها و محافل سیاسی اخبار و شایعات و احتمالاتی درباره چهره های سیاسی مطرح می شود.

انتخابات پیش رو اگرچه برای همه طیف های سیاسی مهم است اما بی شک برای اصلاح طلبان اهمیتی مضاعف دارد. آنها پس از حوادث سال ۸۸ تاکنون با رخدادهای متفاوتی روبرو شده اند؛ تحولاتی که موجب شده هنوز حضورشان در انتخابات ۹۲ در هاله ای از ابهام باشد.

اما اگر فرض بر حضور این جناح سیاسی در رقابت پیش رو باشد حال سوال مهم این است که چه کسی یا کسانی از میان آنها سودای کاندیداتوری در سر دارند.

آیا آنها با چهره های مطرحی چون سید محمد خاتمی ویا سید حسن خمینی راهی این انتخابات خواهند شد یا ترجیح می دهند از نسل دوم اصلاح طلبان و چهره هایی مانند جهانگیری عارف و یا نجفی بهره جویند و یا اینکه با تکثر کاندیدا در میان آنها مواجه خواهیم شد.

در چند ماه اخیر پیرامون این گمانه ها اخبار متفاوتی منتشر شده است ؛ در جدیدترین احتمالات اما بار دیگر کاندیداتوری سید محمد خاتمی مطرح شده است.

فردی که پیش از محمود احمدی نژاد دو دوره ردای ریاست جمهوری را بر تن داشت. در جدیترین خبر در این مورد مطهری نژاد، رئیس ستاد انتخابات حزب مردم‌سالاری گفته است:«طرح مناسک حزب مردم‌سالاری فعلا در دست بررسی است و تا عید غدیر این فرصت وجود دارد که طی نشستی نتیجه آن اعلام خواهد شد. با این حال اگر خاتمی بیاید، این طرح منتفی است. خاتمی در بحث انتخابات فعال است. وی با گروه‌های مختلف دیدار می‌کند که این دیدارها یکسری به درخواست دیگران است تا از وی درخواست کنند در انتخابات حضور یابد و یکسری را هم خود وی برای مشاوره برگزار می‌کند؛ ما برداشتی نداشتیم که وی به این جمع‌بندی رسیده که نیاید؛ برعکس ما می‌گوییم که وی فعال است.» 

روزنامه مغرب نیز در یادداشتی که در صفحه اول خود منتشر کرد، زبان به گلایه از تخریب‌ها علیه خاتمی گشود و تلویحا از احتمال نامزدی او در انتخابات خبر داد. 

از سوی دیگر محمدرضا تابش نماینده اصلاح‌طلب اردکان که خواهر‌زاده سید محد خاتمی هم هست، در این‌باره گفت: «آقای خاتمی به‌عنوان یک شخصیت دلسوز نظام و اسلام و انقلاب دغدغه حضور مردم در انتخابات را دارد. در مقطع کنونی هر چه حضور مردم در انتخابات بیشتر باشد، برای کشور تعیین‌کننده‌تر خواهد بود، ولی باید به هر حال لوازم حضور هم فراهم شود. آقای خاتمی نگران برخی برخوردها هم هست، ولی صراحتا هم اعلام کرد که حاضر است برای گناه ناکرده عذرخواهی کند تا جو و شرایط طوری شود که مملکت از این وضعیت نجات پیدا کند و با حضور و مشارکت مردم جو خوبی در کشور حاکم شود.» 

او در عین حال در خصوص گزینه‌های مطرح از سوی اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات آینده اظهار داشت:‌ «ممکن است برخی افراد موضع خود را مطرح کنند، ولی هنوز تشکل اصلاح‌طلبان و موثرین در این جریان تصمیمی‌در این رابطه نگرفته‌اند.»

تابش همچنین گفته است: «افراد موثر در جریان اصلاحات در مورد این مساله که آیا موانع برای حضور در انتخابات برطرف شده یا نه و اینکه آیا تضمینی وجود دارد تا بتوانند کاندیداهای خود را وارد عرصه کنند، به جمع‌بندی نرسیده‌اند و بر همین اساس اگر از کاندیدایی هم سخن به میان می‌آید، نشات گرفته از رایزنی‌های فامیلی و خانوادگی و درونی است.» سخنگوی فراکسیون رهروان ولایت هم در این مورد به خبرنگار آریا گفته است:خاتمی می تواند برای اصولگرایان رقیب انتخاباتی محسوب شود.

احمد سالک عضو جامعه روحانیت مبارز هم به خبرنگار آریا گفته است که هنوز معلوم نیست که سید محمد خاتمی کاندیدای انتخابات شود.

سید محمد خاتمی پیش از این گفته بود : ما می خواهیم جریان اصلاحات را نقد کنیم.ما براندازی قانونی نداریم، براندازی یعنی نابودی افراد دیگر. بله! اگر براندازی به این معنا اتفاق افتاد هر حکومتی با او برخورد می کند.

برخی اخبار از تحولات مهمی در اردوگاه اصلاح طلبان روایت دارد.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.