گزارش خبری تحلیلی آریا؛ گاف های دردساز رامنی برای کاخ سفید

خبرگزاری آریا-بی بی سی گزارش داد اهداف میت رامنی ، نامزد انتخابات ریاست جمهوری امریکا در سفر خارجی به علت گاف های زیاد وی با شکست مواجه شد.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، با داغ تر شدن تنور مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری امریکا ، اکنون دامنه حملات و انتقادات متقابل دو کاندیدای این انتخابات یعنی میت رامنی و باراک اوباما از یکدیگر از عرصه داخلی آمریکا به صحنه سیاست خارجی کشیده شده است . در این چارچوب میت رامنی با انجام سفر دوره ای اخیر خود سعی کرد تا ضمن جلب پشتیبانی مقامات انگلیسی ، اسرائیلی و لهستانی ، از فرصت بوجود آمده برای حمله به سیاست خارجی اوباما نیز استفاده نماید.
میت رامنی پس از انگلیس و فلسطین اشغالی در سومین مرحله سفر خود به لهستان رفت و در آن کشور بار دیگر به انتقاد شدید از روسیه پرداخت. وی با ستایش از روند عبور لهستان از کمونیسم به دمکراسی ،ادعا کرد که روسیه در این زمینه شکست خورده است. رامنی، با حمله به متحدان مسکو مانند بلاروس ؛ سوریه و ونزوئلا ادعا کرد که در مناطقی از جهان آرزوی آزادی، بیرحمانه سرکوب می شود و در مورد روسیه نیز که روزگاری بسوی آزادی و جامعه باز می رفت، اکنون در این زمینه شک و تردید وجود دارد.
رامنی ، هم چنین اوباما رئیس جمهور آمریکا را به بی تفاوتی و رها کردن کشورهای اروپای شرقی متهم کرده و با اظهارات تبلیغاتی خود در لهستان تلاش کرد که سیاست خارجی خود را بهتر از سیاست خارجی اوباما جلوه دهد. در این راستا رامنی با انتقاد شدید از سیاست خارجی باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا و رقیب انتخاباتی اش از حزب دموکرات بویژه سیاست خارجی دولت امریکا در قبال روسیه را در مسیر خطا دانست.
رامنی روسیه را دشمن تاریخی لهستان و دشمن ژئوپولیتیک درجه یک آمریکا خوانده و اوباما را به رها کردن ناگهانی لهستان و طرح های مربوط به سیستم دفاع موشکی متهم کرد.
به گفته کارشناسان ، توصیف رامنی از روسیه به عنوان دشمن درجه یک آمریکا ، این کشور و بسیاری دیگر از کشورهای جهان را در مقابل آمریکا قرار می دهد. در واقع اظهارات رامنی سبب می شود تا مقامات روسیه و بویژه ولادیمیر پوتین رئیس جمهور این کشور ، آن را نشانه دیدگاه واقعی مقامات آمریکایی در باره روسیه تلقی کرده و بدین ترتیب روابط روسیه و آمریکا با سردی بیشتری مواجه شود. با نزدیک تر شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا، احزاب و نامزدها در تلاشند تعداد بیشتری از رای دهندگان مردد و مستقل را به سمت خود جلب کنند . این نبرد بیش از هر مکان دیگری در ایالت های پاندولی در جریان است که از هم اکنون تعلقات حزبی آنان در انتخابات ششم نوامبر مشخص نیست . از جمله این ایالت ها ، پنسیلوانیا و اوهایو هستند که محل اصلی زندگی آمریکایی های لهستانی تبار به شمار می آیدند . این گروه از رای دهندگان که عموما کاتولیک مذهب هستند ، به سرنوشت کشور مادری خود یعنی لهستان علاقه مند هستند و میزان همسویی سیاستمداران آمریکایی با دغدغه های لهستان ، در جهت گیری سیاسی آنان موثر است.
رامنی در سفر دوره ای خود به انگلیس، سرزمین های اشغالی فلسطین و لهستان، تلاش کرد از یکسو خود را توانمند در عرصه سیاست خارجی معرفی کند و از سوی دیگر ، برخی بلوک های رای دهنده را در داخل آمریکا به نفع خود بسیج نماید. به عنوان مثال ، در سفر نامزد جمهوریخواه به فلسطین اشغالی، وی مواضعی را اتخاذ کرد تا تعداد بیشتری از یهودیان آمریکایی از جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری از او حمایت کنند. رامنی در موضعی مغایر با سیاست های اعلامی کاخ سفید گفت، بیت المقدس پایتخت اسراییل است در حالی که دولت های جمهوریخواه و دموکرات آمریکا در سال های گذشته به دلیل نگرانی از خشم جامعه جهانی، از انتقال سفارتخانه خود از تل آویو به بیت المقدس خودداری کرده است. نمونه دیگر تلاش رامنی در کسب هرچه بیشتر آرای افراطی ترین گروه های یهودی در آمریکا ، اصرار وی بر استفاده از ابزار نظامی در برابر برنامه های صلح آمیز هسته ای ایران است.
پیش بینی ها حکایت از آن دارد که در میان رای سنتی یهودیان، کاتولیک ها و برخی گروه های نژادی و قومی به دموکرات ها ، در انتخابات پیش رو شکاف هایی ایجاد شده است و جمهوریخواهان امیدوارند با انگشت گذاشتن بر موضوعات مورد توجه این گروه ها ، شانس خود را برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ششم نوامبر افزایش دهند . اما اینکه آیا در این راه موفق خواهند شد ، به تحولات چند ماه آینده آمریکا ، بویژه اوضاع اقتصادی این کشور بستگی دارد .
این در حالی است که شواهد حاکی از آن است که بر خلاف انتظار سران حزب جمهوریخواه سفر دوره ای میت رامنی دستاورد چندانی برای وی و حزب جمهوریخواه نداشته است.
در همین حال بی بی سی گزارش داد اهداف میت رامنی ، نامزد انتخابات ریاست جمهوری امریکا در سفر خارجی به علت گاف های زیاد وی با شکست مواجه شد.
به گزارش بی بی سی، هدف میت رامنی از سفر شش روزه اش به خارج این بود که نشان دهد در سیاست خارجی از تبحر یک رئیس جمهوری برخوردار است. اما آن قدر در این سفر گاف داد که دموکرات ها گفتند حتی جورج بوش، `سلطان سوتی های ریاست جمهوری`، رو سفید شد.
میت رامنی ، نامزد حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا حتی با اینکه در لهستان هیچ جا حرفی خارج از دستور نزد، سفرش تحت الشعاع بداقبالی هایش قرار گرفت.
رهبران حزب اتحاد لهستان که رژیم کمونیستی ا در این کشور سرنگون کردند از رامنی فاصله گرفتند زیرا گفتند سابقه وی در برخورد با اتحادیه های کارگری آمریکا خوب نبوده است.
در انگلیس نیز انتقاد رامنی از آمادگی لندن برای میزبانی المپیک اعتراضاتی را برانگیخت.
همچنین تیم همراه رامنی فراموش کردند نباید ضیافت شامی به مبلغ ۵۰ هزار دلار برای هر مهمان را در ایام روزه داری یهودیان در فلسطین اشغالی برگزار کنند .
از سوی دیگر سخنان میت رامنی نامزد جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری امریکا درباره اسرائیل با نگرانی ها و انتقاد بین المللی روبرو شده است.
روزنامه امریکائی کریسچن ساینس مونیتور با اشاره به این مطلب در شماره امروز خود نوشت، نگرانی های بین المللی از سراسر منطقه تا چین را فرا گرفته که اگر رامنی به ریاست جمهوری امریکا برگزیده شود نارامی و بی ثباتی های جدیدی برای خارمیانه به ارمغان خواهد اورد.
تحلیلگران سیاسی همواره توانائی رامنی در مسائل سیاست خارجی را زیر سوال برده اند و اکنون اشتباهات و برخورد های رامنی تاییدی بر صحت این نظر است.
تام پیتر تحلیلگر این روزنامه با نقل قول از مقامات چینی سخنان رامنی درباره برسمیت شناختن قدس شریف به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را اقدامی جنگ طلبانه خواند که جرقه درگیری ها در منطقه خواهد بود.
به گفته پیتر اظهارات رامنی در شرایطی مطرح شده که مقامات وزرات خارجه امریکا مدت هاست مسئله انتقال سفارت رژیم اسرائیل به بیت المقدس را نادیده گرفته اند که این سخنان میتواند مسئله ساز شود.
فلسطینی ها نیز به سخنان نامزد جمهوریخواه ریاست جمهوری امریکا واکنش تندی نشان دادند.
به گفته تحلیلگر کریسچن ساینس مونیتور مقامات فلسطین بلافاصله مواضع اعلام شده رامنی درباره اسرائیل را نژاد پرستانه دانستند.
درحالیکه همچنین رامنی تفاوت درامد سرانه فلسطینی ها واسرائیلی ها را ناشی ازاختلافات فرهنگی بین دو گروه خوانده بود فلسطینی ها این اظهارات را نشانه ای از بیسوادی و ناآگاهی وی از علم اقتصاد می دانند.
به نوشته این روزنامه،سفر رامنی به سه کشور انگلیس، اسرائیل ولهستان به منظور تبیین مواضع سیاست خارجی اش قبل از پایان آن پی امدهای سنگینی برای این نامزد جمهوری خواه به همراه داشته است. میت رامنی در اظهارات خود بارها ،باراک اوباما را به ضعف در سیاست خارجی و رفتار ملایم با دشمنان امریکا متهم کرده و از رییس جمهور امریکا به علت تعیین زمان مشخص برای خروج از افغانستان انتقاد کرده است.
به نظر می رسد با نزدیک شدن به زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ، اوباما و رامنی در تبلیغات انتخاباتی خود به شدت رو به انتقاد از یکدیگر آورده اند و به رغم اینکه بیشتر تمرکزآنها بر روی مسایل داخلی نظیر اقتصاد بحران زده امریکا است ؛اما این انتقادات اکنون به عرصه سیاست خارجی آمریکا کشیده شده است. رامنی در وهله کنونی سعی دارد تا با انتقادات پرسروصدا از اوباما در عرصه سیاست خارجی و تمرکز بر ضعیف وی در این عرصه ، توجه مردم آمریکا را با ادعاهای بزرگ و دادن وعده های توخالی در باره مقابله با دشمنان آمریکا به خود جلب نماید ، ضمن این که تلاش کرده تا با اظهارات جانبدارانه از اسرائیل توجه لابی های صهیونیستی در آمریکا و نیز اسرائیل را به خود جلب نماید . در مقابل اوباما سعی در پاسخ گویی به انتقادات رامنی داشته و در این راستا بیشتر به بیان عملکرد مثبت خود در سیاست خارجی پرداخته است. با این همه واقعیت این است که آمریکا در این عرصه با ناکامی های بزرگی مانند شکست در برقراری روابط مجدد با روسیه ، شکست در پیش بینی بیداری اسلامی در خاورمیانه و مقابله با آن و نیز ناکامی در زمینه همراهی کامل متحدین خود در جنگ افغانستان مواجه شده است.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.