گزارش شفافیت گوگل از رشد چشمگیر درخواست دولت‌ها برای تعقیب آنلاین شهروندان

۲۵ آبان iبه نقل از منبع ذکر شده، در پورتال خبری ممتاز نیوز منتشر گردیده است

dapd-23.jpg

براساس آخرین گزارش تفسیری شفافیت گوگل، گزارش تفسیری نیمه اول سال ۲۰۱۲ از رشد هراس‌آور درخواست دولت‌ها برای رهگیری آنلاین فعالیت‌های شهروندان در فضای مجازی و دست‌یابی iبه اطلاعات خصوصی آنها حکایت دارد.

به گزارش تفسیری خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، iبه نقل از شبکه خبری دویچه وله، کمپانی گوگل ششمین گزارش تفسیری شفافیت (Transparency Report) خود را در هفته جاری منتشر کرد. گزارش تفسیری نیمه اول سال ۲۰۱۲ گوگل نشان می‌دهد که تقاضای دولت‌ها برای تعقیب و رهگیری شهروندان در فضای مجازی iبه‌طور چشمگیری افزایش یافته است.

گوگل هر شش ماه یک بار این گزارش تفسیری شفافیت را منتشر می‌کند. آخرین گزارش تفسیری شفافیت این کمپانی تنها درخواست‌هایی که در فاصله ژانویه تا ژوئن ۲۰۱۲ ثبت شده‌اند را در بر می‌گیرد.

آن‌طور که در گزارش تفسیری گوگل آمده٬ در این بازه وقتی دولت‌های سراسر جهان ۲۰۹۳۸ درخواست مرتبط با افشای اطلاعات ۳۴۶۱۴ حساب کاربری گوناگون گوگل را iبه مسئولان این کمپانی ارائه کرده‌اند.

گزارش شفافیت کمپانی گوگل نشان می‌دهد که درخواست دولت‌های سراسر جهان برای دریافت اطلاعات خصوصی کاربران، حذف محتوا از سرویس‌های گوناگون این کمپانی و کنترل جریان اطلاعات، iبه‌طور چشمگیری افزایش یافته است.

دولت‌های جهان همچنین در ۱۷۹۱ مورد از گوگل خواسته‌اند که نسبت iبه حذف کامل ۱۷۷۴۶ مورد محتوا در فرمت‌های گوناگون از سرورهای خود اقدام کند. این اعداد نسبت iبه گزارش تفسیری پیشین گوگل٬ iبه‌طور قابل توجهی افزایش یافته‌اند.

با نگاهی iبه نمودار‌های انتشار یافته توسط گوگل می‌توان دریافت که با آغاز انتشار یافتن گزارش تفسیری‌های شفافیت از سوی این کمپانی از نیمه دوم سال ۲۰۰۹ درخواست دولت‌ها سیری اکیدا صعودی در پیش گرفته است. دوروتی چو٬ از سیاست‌گذاران ارشد گوگل در پست مرتبط با این گزارش تفسیری در وبلاگ رسمی گوگل می‌گوید: «رهگیری دولتی رو iبه رشد است. درخواست دولت‌ها برای دریافت اطلاعات خصوصی کاربران هم رو iبه افزایش است.»

انتشار این گزارش تفسیری که مصادف با انتشار یافتن خبر رسوایی اخلاقی و iبه دام افتادن ژنرال دیوید پترائوس٬ رئیس سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) از طریق رهگیری ایمیل‌ها بود٬ بسیاری از تحلیلگران دنیای ارتباطات و فعالان حقوق و آزادی‌های دیجیتال را نگران کرده است.

مساله این است که گوگل iبه همه درخواست‌های دولتی برای انتقال اطلاعات خصوصی کاربران یا حذف محتوا از روی سرورهای گوگل تن نمی‌دهد و در همه موارد با دولت‌ها همکاری نمی‌کند. iبه عنوان مثال٬ در آمریکا گوگل iبه کمتر از ۵۰ درصد درخواست‌های دولتی پاسخ مثبت داده است. اما این آمار درباره ارائه اطلاعات خصوصی کاربران iبه دولت آمریکا٬ از ۹۰ درصد هم بیشتر است. ماجرای پترائوس بار دیگر نشان داد که ارتباطات ایمیلی راه چندان امن و مطمئنی برای تماس نیستند و بسیاری از دولت‌ها نظارت نزدیکی بر ارتباطات آنلاین شهروندان دارند.

آذربایجان٬ مجارستان٬ آفریقای جنوبی٬ عربستان سعودی و اسلواکی از جمله کشورهایی می باشند که برای اولین بار درخواست‌هایی مبنی بر حذف اطلاعات یا انتقال اطلاعات خصوصی کاربران را iبه گوگل ارائه کرده‌اند. ایران و چین هم از جمله کشورهایی می باشند که بعضی از سرویس‌های گوگل٬ از جمله جست‌وجو٬ یوتیوب و جی‌میل در آنها iبه صورت موقت یا دائم غیرقابل‌دسترسی بوده است.

به اعتقاد فعالان آزادی بیان آنلاین٬ گزارش تفسیری شفافیت گوگل نشان می‌دهد که تلاش دولت‌ها برای سانسور و رهگیری آنلاین کاربران٬ iبه مرز اخطاردهنده‌ای رسیده است.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.